سر بی كلاه حمل و نقل عمومی از سهمیه بندی بنزین

سر بی كلاه حمل و نقل عمومی از سهمیه بندی بنزین خشكشوئی آنلاین: حال حمل و نقل عمومی تهران خوب نبود و حالا با افزایش تعداد مسافرانش به دنبال سهمیه بندی بنزین، اوضاع شلوغی اش بمراتب بدتر شده است. مترو در هر هروز هفته در ساعات پیك بامداد و عصرگاهی شلوغ بود و حالا این شلوغی به سبب گرایش بیشتر به استفاده از مترو به كل ساعات تسری یافته! وضعیت اتوبوس هم دست كمی از مترو ندارد؛ به خصوص خطوط BRT.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، سر حمل و نقل عمومی كلانشهرها به خصوص تهران چندین سالی است كه از بودجه های دولتی بی كلاه مانده، بنا بر این ناوگانی فرسوده و تعمیری حاصل سالها كم توجهی مسئولان برای مردم تهران باقی مانده است. بازگشت بیشتر شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی، آنهم در صورتیكه نه واگن و نه اتوبوسی به سیستم اضافه شده است؛ تنها سبب افزایش تعداد مسافران شده، بگونه ای كه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به ایسنا می گوید: افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد و برآورد می شود كه با سهمیه بندی بنزین بیشتر از ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش مسافر داشته ایم كه این مساله مشهود است.
وی ادامه می دهد: با اینكه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویس دهی بهتر و سریع فعال كردیم؛ اما دقت داشته باشید كه با عنایت به سهمیه بندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر است و این در حالیست كه شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز با تأیید افزایش تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی بنزین، می گوید: در هفته اول در مترو شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافران كه حدود ۲۰۰ هزار نفر می شود، بودیم و در شبكه اتوبوسرانی نیز به خصوص در خطوط بی. آر. تی تعداد مسافران افزایش یافته بود كه در حال آمارگیری هستیم؛ اما حالا كه استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بهتر شده است باید از این فرصت استفاده نمائیم چونكه تجربه نشان داده معمولا به دنبال افزایش هزینه ها یك الی دو ماه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند اما اگر امكانات كافی نباشد، پس از مدتی باردیگر به حمل و نقل شخصی خود روی می آورند.





فرسودگی یك چهارم ناوگان اتوبوسرانی پایتخت
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی مسئولان شهرداری از كمبود ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه مند هستند كه نگاهی به وضعیت و سن ناوگان نشان می دهد، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی قرار ندارد؛ به شكلی كه در حوزه اتوبوسرانی حدود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس ها شامل گازسوز یا دیزلی فعال است كه بیشتر از ۳۵۰۰ دستگاه آن عمری بیشتر از ده سال دارند. به عبارت ساده تر یك چهارم ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی عبور كردند و این در حالیست كه حدود ۱۰ سال است كه دولت های مختلف هیچ اتوبوس جدیدی به تهران تحویل نداده است.
همین طور در مترو نیز با اینكه وضعیت فنی بهتر از اتوبوسرانی است اما كمبود شدید واگن سبب شده در تمامی ساعات شاهد شلوغی ایستگاه های مترو باشیم، همانگونه كه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران عنوان می كند: باید فكر اساسی به حال مترو كرد؛ چونكه هم اكنون بیشتر از یكهزار واگن در مترو فعالند و حدود ۳۰ درصدشان نیز باید اورهال شوند؛ اما اجبارا باید از این قطارها استفاده نمائیم كه ممكنست در حین سرویس دهی گرفتار حادثه یا خرابی شوند و دقت داشته باشید كه اگر یك واگن یا یك قطار مترو نتواند به درستی كار كند، كل سرویس دهی خط و حتی شبكه مترو را مبتلا به اختلال می كند.





بدهی ۴۴ هزار میلیاردی دولت به كلانشهرها

سهم حمل و نقل عمومی تهران از سهمیه بندی بنزین، یك ریال هم نیست!
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقلی پایتخت پس از گرانی بنزین با تاكید بر ضرورت جبران كمبودها در این عرصه می گوید: تهران باید طبق برنامه ۹۰۰۰ اتوبوس و ۳۰۰۰ واگن داشته باشد اما ندارد، هم اكنون شبكه اتوبوسرانی كمتر از ۶۰۰۰ اتوبوس و تعداد واگن ها نیز ۱۳۰۰ دستگاه است و عمر متوسط اتوبوس های مان بیشتر از ۱۱ سال است، در حالی كه كمتر از ده سال فرسوده می شوند و باید پیگیری نماییم كه چرا یارانه حمل و نقل عمومی داده نشده است.

وی با اشاره به قوانین و بخشنامه های توسعه ناوگان در تهران تصریح می كند: بر طبق قانون هدفمندی یارانه ها، سالانه می بایست 4000 میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده می شد كه متاسفانه در طول ۱۱ سال دولت های روحانی و احمدی نژاد پولی در این خصوص به شهرداری كلانشهرها همچون تهران نداده اند و حالا حمل و نقل عمومی كلانشهرها ۴۴ هزار میلیارد تومان طلبكار هستند.

هاشمی با بیان این كه افزایش نرخ سوخت موجب فشار بر روی حمل و نقل عمومی می شود و از این محل حتی یك ریال نیز به حمل و نقل عمومی نداده اند، می افزاید: شورای اقتصاد مصوبه خرید ۲۰۰۰ واگن را دارد اما برای اجرایی شدن باید هفت دستگاه دیگر شامل بانك مركزی، وزارت نفت و... نیز پای كار بیایند كه نمی آیند.

رئیس شورای اسلامی ادامه می دهد: مصوبه دیگری در مورد خرید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس در دولت به امضاء رسید اما آنهم به سبب مشكلات مالی و تحریمی اجرایی نشد كه با وجود برگزاری جلسات گوناگون با مسئولان دولتی هنوز این مهم اجرایی نشده است.
هاشمی با اشاره به جلسه مدیریت شهری با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورد توسعه حمل و نقل عمومی می گوید: تاكنون سه زمان برای جلسه با جهانگیری مشخص شده و از آنجایی كه معاون اول می خواهد مقامات ارشد مرتبط نیز در این نشست باشند؛ به سبب عدم حضور آنها این جلسات به تعویق افتاده است.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز در مورد وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بعد از سهمیه بندی بنزین با اشاره به اینكه انتظار عمومی مردم این است كه وقتی قیمت حامل های انرژی افزایش یافته، حمل و نقل عمومی نیز توسعه یابد، به ایسنا می گوید: ما در صورتی مردم را به صرفه جویی و استفاده كمتر از بنزین و حمل و نقل شخصی دعوت می نماییم كه ناوگان حمل و نقل شخصی توان و كشش لازم را ندارد.
وی با اشاره به اینكه طبیعی است كه قسمتی از منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین و حتی صادرات بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، ادامه می دهد: مسئولان بارها اعلام نموده اند كه تمام منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین را به افراد جامعه برمی گرداند و حمل و نقل عمومی مصداق بارز برگرداندن پول به مردم است؛ چونكه همه افراد در هر قشری، شامل ثروتمند یا فقیر و.... از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند و بهتر است از محل سهمیه بندی یا صادرات بنزین منابعی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به نامه نگاری حناچی و وزیر كشور با دولت برای اختصاص قسمتی از درآمدهای سهمیه بندی بنزین به توسعه حمل و نقل عمومی می افزاید: صحبت هایی دراین زمینه شده اما مكانیزم دقیق و روشنی پیش بینی نشده است.
پورسیدآقایی با تاكید بر اینكه هم اكنون ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی این حجم مراجعات مردمی نیست، می گوید: اگر كمكی برای توسعه ناوگان نشود اوضاع بمراتب بدتر خواهد شد و نمی توان به خوبی پاسخی به فشار تقاضای مسافران داد و این در حالیست كه تاكید ما بر خرید اتوبوس است چونكه خرید واگن زمان بیشتری لازم دارد و از زمان تامین اعتبار تا ورود واگن به ناوگان ۱.۵ تا دو سال زمان صرف خواهد شد اما اتوبوس ها به سرعت وارد ناوگان می شوند.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، آنگونه كه مسئولان شهری اعلام كردند، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی بعد از سهمیه بندی بنزین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد كرده و این در حالیست كه وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی برد و بنظر می رسد می بایست برای پوشش بهتر، مسئولان شهری رایزنی بیشتری با دولت، مجلس و... داشته باشند تا مبادا سر حمل و نقل عمومی تهران از سهمیه بندی بنزین بی كلاه بماند.







منبع:

1398/09/15
21:42:55
5.0 / 5
3004
تگهای خبر: اتو , اتوبوس , اقتصاد , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین