تقلاهای ضد محیط زیستی خودروسازان

تقلاهای ضد محیط زیستی خودروسازان خشكشوئی آنلاین: در حالی كلانشهرهای كشورهمچنان با مشكل آلودگی هوا روبرو هستند و سهم قابل توجه خودرو ها در این ایجاد این مشكل غیرقابل انكار است كه برخی خودروسازان به بهای بی توجهی به قانون هوای پاك به دنبال كسب منفعت هستند.



به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، تلاش های خودروسازان طیف متفاوتی از كوشش برای كسب مجوز خودرو های سواری دیزلی تا درخواست برای حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق و آغاز پیش فروش خودروی یورو۴ را شامل می شود كه بعضی از آنها در تعارض با قانون هوای پاك است البته بگفته بهزاد اشجعی - دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - سه تخلف اخیر خودروسازان فقط مربوط به یك شركت است. خوروسازان دیگری به طریقی خواسته اند قسمتی از قانون هوای پاك را اجرا نكنند ولی سازمان با گفت و گو یا مكاتبه جلوی آنها ایستاده است.

اولین مورد از كوشش های ضدزیست محیطی اخیر در خرداد ماه سال جاری رسانه های شد و خبر آمد سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی درخواست ایران خودرو برای تولید سواری های دیزلی است، عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در این زمینه اظهار داشت: این سازمان بطور قطع با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است.

در ادامه این مساله جهت بررسی های فنی بیشتر به كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور محول شد و این مجموعه دانشگاهی هم مخالفت خودرا با تولید سواری دیزلی در ایران اعلام نمود.

در این میان مركز تحقیقات موتور ایران خودرو اعلام نمود كه سواری دیزلی تولید شده توسط این گروه، می تواند استاندارد یورو۵ را پاس كند اما به دنبال مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و ۱۳ دانشگاه برتر كشور و سایر دستگاه های ذیربط با تولید سواری دیزلی در ایران شورای اقتصاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان محیط زیست اعلام نمود كه با عنایت به آلایندگی بالای خودرو های دیزلی و قرار گرفتن آلاینده های مذكور در لیست تركیبات سرطان زا «طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان كرایه برون شهری با خودروی سواری دیزلی» از دستور كار شورای اقتصاد خارج شده است.

آبان ماه نیز مهدی میرزایی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینكه با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، شركت خودروسازی باردیگر برای تولید ۵۰ هزار خودرو سواری دیزل درخواستی ارسال كرده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف تولید خودروی سواری دیزلی و به دنبال ممنوعیت تولید آن است.

درحالی كه سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ممنوع كردن تولید سواری دیزلی بوسیله هیات وزیران بود، رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان اظهار داشت كه وزارت صنعت از ما خواسته است كه بجای ممنوع كردن تولید سواری های دیزلی، مصوبات قبلی دراین زمینه را لغو نماییم.

در ادامه كلانتری در نامه ای به مصطفی میرسلیم - موسس شركت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو- بار دیگر مخالفت خودرا با تولید ‎سواری دیزلی اعلام و دلیلهای این تصمیم را برشمرد.
درخواست ایران خودرو برای حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق
اما این تنها تلاش ایران خودرو برای دستیابی به اهدافش بدون توجه به الزامات زیست محیطی نبود. این شركت این دفعه سراغ یكی از مواد قانون هوای پاك رفت كه مربوط به لزوم نصب فیلتر دوده بود.

استفاده از فیلتر دوده برای خودرو های دیزلی در ایران علاوه بر مصوبات دولت در سال های ۹۳ و ۹۵، برمبنای بخشنامه های ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاك از شروع سال ۱۳۹۶ الزامی شده است اما شهریورماه امسال مدیرعامل شركت ایران خودرو دیزل طی نامه ای از اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری - درخواست حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق(DPF) روی خودرو های دیزلی را تا زمان رفع تحریم های ظالمانه كرده بود كه سوژه از طرف معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع شده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واكنش به این درخواست اظهار نمود: از نظر محیط زیست حذف این قطعه مضر است.

مهرماه سال جاری اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - در پاسخ به نامه عیسی كلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - اعلام نمود كه با عنایت به شرایط تحریم این مساله بررسی و برای مدتی مجوز صادر شود اما با مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت جهانگیری باردیگر اظهار نمود كه اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودرو های دیزلی است ولی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط این درخواست شركت ایران خودرو دیزل را مورد بررسی قرار دهند.

پس از برگزاری جلسات كارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف حذف «فیلتر دوده» روی خودرو های دیزلی است و وزارت بهداشت نیز به دولت اعلام نموده است كه با حذف «فیلتر دوده» همچنان مخالف است.
آغاز پیش فروش خودروی یورو۴ برخلاف قانون هوای پاك
چندی پیش عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در نامه ای خطاب به رضا رحمانی - وزیر صنعت - اعلام نمود كه شركت های خودروساز باید حداكثر تا آخر سال جاری با ارائه مدارك لازم تاییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو ۵