پاسخ به حواشی انتقال كوشكی، دلبر و ایران

پاسخ به حواشی انتقال كوشكی، دلبر و ایران به گزارش خشكشوئی آنلاین انگیزه اصلی نگارش این یادداشت، پاسخ به تقدیر و تشكرها و البته در موارد اندكی، طعن و لعن هایی بوده و هست كه به علت فرآیند انتقال موفقیت آمیز كوشكی، دلبر و ایران، سه یوزپلنگ ایرانی میهمان پارك پردیسان تهران به پارك ملی توران در استان سمنان و پوشش دقیق و لحظه به لحظه صوتی، تصویری و چندرسانه ای این اقدام افتخار آمیز، بوسیله روابط عمومی سازمان، نصیب مدیران ارشد و شخص من، بعنوان مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست شد.


در این خصوص، لازم دانستم چند نكته و درد دل را با مردم شریف ایران، به ویژه فعالان رسانه ای و روابط عمومی كشور مطرح كنم: ۱- پروسه معاینات دامپزشكی انجام شده روی این سه یوزپلنگ ایرانی، بعنوان گونه ای حساس و در معرض انقراض، با حضور نُه نفر دامپزشك مجرب از داخل و بیرون سازمان محیط زیست و انتقال آنها از تهران به سمنان، در كمال صحت و سلامت، بعنوان یك دستاورد ملی و حتی بین المللی قابل ارائه و دفاع است. این معاینات و انتقال، طی دو مرحله و در ایام ۱۷ و ۱۸ فروردین برای ایران، یوزپلنگ ماده، و ۲۷ و ۲۸ فروردین برای كوشكی و دلبر، دو یوزپلنگ نر و ماده، انجام شد. ۲- بر طبق برآوردها و نظر بعضی از متخصصان حیات وحش، در پروسه انتقال این گونه حساس، تلفات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، طبیعی است. اما به لطف خدا و با دقت و حساسیت پرسنل خدوم سازمان محیط زیست، پروسه این معاینات و انتقال، با موفقیت صددرصدی و روشی علمی و دقیق انجام شد. ۳- از نگاه تخصصی حوزه رسانه، اگر خبر این اقدام افتخارآمیز در سطح ملی و بین المللی، در حد یك یا دو پاراگراف خبر مكتوب منتشر می شد، بازخورد مناسبی در افكار عمومی و رسانه ها نداشت.
اما اینكه در لحظه لحظه این تلاش پر استرس و دقیق از جانب تیم دامپزشكی وانتقال، همكاران روابط عمومی سازمان حضور داشتند و با مستندسازی صوتی، تصویری و چندرسانه ای، كوشش های انجام شده را به تصویر كشیدند، می تواند به اهمیت یافتن موضوع، همراهی افكار عمومی و نهادهای تصمیم گیر كشور در زمینه مقوله مهم و اساسی حفظ محیط زیست منجر شود. ۴- اینجانب، بعنوان یك مدرس، محقق و البته دانشجوی كوچك عرصه ارتباطات و رسانه و فعال این حوزه، بر طبق تجارب و مطالعات محدودم، گواهی می دهم كه پوشش رسانه ای این پروسه افتخار آمیز، بصورت لحظه به لحظه، دقیق و حرفه ای انجام شد و علاقمندان می توانند برای مشاهده اخبار و تصاویر تمامی مراحل پروسه انتقال این سه یوز ایرانی به پرتال، كانال و صفحه اینستاگرام سازمان محیط زیست مراجعه فرمایند. بااینكه همیشه كاستی هایی در اقدامات انسانی وجود دارد، اما باتوجه به تنگناهای نیروی انسانی، ابزارها و عدم تخصیص اعتبارات مناسب به روابط عمومی ها در كشور و سازمان محیط زیست، كه همگی ما بر آنها واقف هستیم، با بضاعت موجود، این شیوه پوشش رسانه ای، بسیار مسوولانه و حرفه ای انجام شد. ۵- متاسفانه معدودی از رسانه ها و خبرنگاران (كه برخی حتی همسو با دولت محترم نیز هستند)، با دروغ ها و مطالب منفی خود، این اقدام افتخار آمیز را بعنوان یك شكست و عدم شفافیت مطرح می كنند. در این خصوص، دو شبهه مطرح گردیده است. اول اینكه، چرا تصمیم به انتقال یوزها رسانه ای نشده بود؟ و بنابر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، سازمان باید اطلاعات مربوط به یوزها را منتشر كند. شبهه دوم هم عدم حضور خبرنگاران در پروسه انتقال بود. در پاسخ به شبهه اول باید اظهار داشت كه این تصمیم در موارد متعدد، همچون در آذر و بهمن ماه ۱۳۹۸ از جانب مدیركل محترم محیط زیست استان سمنان و مدیركل محترم حیات وحش سازمان، مطرح و اطلاع رسانی شده بود كه اخبار آن در سایت خبرگزاری ایرنا و سازمان محیط زیست، موجود و با یك جستجوی ساده اینترنتی قابل دستیابی است. ضمن اینكه بر طبق قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، در صورت طرح پرسش افراد در این سامانه، سازمان حفاظت محیط زیست ظرف ده روز به تمامی پرسش های در رابطه با حوزه های عملیاتی خودش پاسخ خواهد داد. البته این پرسش ها لازم است در سامانه ثبت گردد و در چارچوب نامه های سرگشاده، قابل رسیدگی نیست. علاوه بر آنكه، بر طبق ارزشیابی دبیرخانه مركزی این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست، یكی از پاسخگوترین نهادهای كشور به پرسش ها، در كمترین زمان ممكن بوده است. درباب شبهه دوم نیز، این نكته گفتنی است كه چنین اقدامات حساس و تخصصی، با برگزاری همایش و سمینار متفاوت می باشد و نمی توان با دعوت از خبرنگاران متعدد، بیهوشی، معاینات حساس، به هوش آوردن و انتقال حیوانات را انجام داد. ضمن اینكه در تمامی طول این فرآیند، دوربین ها و كارشناسان رسانه ای روابط عمومی سازمان حضور داشتند و تمامی این مراحل، به سمع و نظر مخاطبان، در رسانه ها و فضای سایبری رسیده و خواهد رسید.
علاوه بر آنكه در هر دو مرحله رهاسازی یوزها در پارك ملی توران، دوربین های صداوسیمای استان سمنان حضور داشت و این تصاویر نیز منتشر گردید. ۶- اساسا بیشتر قریب به اتفاق رسانه ها و فعالان این حوزه به انصاف، بیطرفی و شفافیت معتقدند و در همین مسیر حركت می كنند؛ اما احیانا تعداد اندكی از خبرنگاران و رسانه ها، باخبر یا متوجه این مساله نیستند كه با تحت فشار و استرس قرار دادن برخی سازمان ها و دستگاه ها، همچون سازمان حفاظت محیط زیست، در كشوری نظیر ایران باتوجه به خاصیت های اجتماعی و تاریخی اش، تا چه حد به جریان آزاد اطلاعات و اخبار و تعامل با سازمان ها ضربه وارد می كنند و موجب می شوند كه مدیران و تصمیم سازان كشور، در تنگنا قرار بگیرند. طبعا اطلاع رسانی، پرسش گری و انتقاد دقیق و منصفانه، وظیفه رسانه ها و خبرنگاران گرامی و موجب رشد و بالندگی كشور و دستگاه ها می شود. اما بهتان زنی، مچ گیری و ایجاد حاشیه برای سازمان ها، همین طور انتشار اخبار كذب، منفی و مطالب غیر علمی و بی منطق، تمركز و پویایی سازمان ها را خواهد گرفت و در این راه، مردم و كشور عزیزمان متضرر خواهند شد. لازم به ذكر است كه در دوره حدودا دو ساله ای كه بنده مسئولیت روابط عمومی سازمان محیط زیست را پذیرفته ام، علاوه بر جلسات و گفتگوهای مختلف با فعالان رسانه ها و خبرنگاران، حداقل ۱۰ تور رسانه ای و آموزشی برای این عزیزان برنامه ریزی و اجرا شد تا شاهد تعامل و دوستی بیش از پیش با رسانه ها باشیم. اما شوربختانه، چند نفر كه تعدادشان به انگشتان یك دست هم نمی رسد با اقداماتی سبكسرانه، سیاه نمایی و تخریب مقابل سازمان محیط زیست، تلاش می كنند كه وجهه كاركنان و مدیران خدوم این سازمان را در منظر سایر رسانه ها و افكار عمومی مخدوش كنند كه البته به لطف خدا، هیچ وقت توفیق نیافته اند. اما این شیوه های منسوخ، موجب می شود كه اقدامات مثبت سازمان و روابط عمومی در راه تعامل بیش از پیش با رسانه ها و عموم خبرنگاران تحت تاثیر قرار بگیرد. ۷- یك نكته مهم دیگر نیز آن است كه مدیران ارشد و میانی كشور لازم است كه نسبت به نقش حساس و اثرگذار فعالیت رسانه ای و روابط عمومی، وقوف بیشتری داشته باشند و با حمایت معنوی و مادی از این حوزه مظلوم كه بسیار در حق اش جفا شده و تلاش هایش دیده نشده و نمی گردد، در بیان دستاوردها و موفقیت های كشور و حوزه های مدیریتی خویش، توفیق افزون تری كسب كنند.
برای اینكه اگر اقدامات و تلاش ها در سازمان های مختلف، به شكل حرفه ای و تخصصی، در رسانه ها و افكار عمومی مطرح نشود، انگار هیچ اتفاقی نیافتاده و عملكردی انجام نشده است. در آخر امیدوارم كه در چنین مواردی، همكاران رسانه ای و روابط عمومی ها در تمامی نهادهای كشور، همچون دولت و وزارتخانه های مختلف، با انعكاس اخبار صحیح حوزه های مختلف، به سازمان هایی كه ناجوانمردانه، تحت بمباران اخبار دروغ و منفی برخی افراد و رسانه های داخلی و خارجی معلوم الحال قرار می گیرند، مدد رسانند و با انعكاس اخبار صحیح و مثبت، از بروز ناامیدی در میان مردم و مسئولان پیشگیری كنند، انشالله. *مدیركل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ۴۷۲۳۲

1399/01/31
11:51:33
5.0 / 5
2430
تگهای خبر: آموزش , اتو , باران , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین