نیمی از دانش آموزان مدارس استثنایی كم توان ذهنی اند

نیمی از دانش آموزان مدارس استثنایی كم توان ذهنی اند به گزارش خشكشوئی آنلاین معاون وزیر آموزش و پروش با اعلان اینكه جذب نوآموزان كم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخیر، 346 درصد رشد داشته است اظهار كرد:  بر اساس آمار، جذب نوآموزان كم توان ذهنی دوره آمادگی نیز  در 10 سال اخیر، 156 درصد رشد داشته است.


به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست بررسی برنامه های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اجرا شد. دکتر سید جواد حسینی در این جلسه با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار نمود: ۴ هزار و ۵۸۹ دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، ۳۵ هزار و ۵۷۷ دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از ۹ هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و جند معلولیتی در ۱۲۰۰ مدرسه و ۵۵۰۰ کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.
وی با اعلان اینکه نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار نمود: بیش از ۵۵ درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از ۲۹ درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.
معاون وزیر با اعلان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر، ۳۴۶ درصد رشد داشته است اظهار نمود: برمبنای آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در ۱۰ سال اخیر، ۱۵۶ درصد رشد داشته است.
حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و اضافه کرد: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری ۷ هزار و ۹۳۹ نفر است که از این تعداد ۴ هزار و ۵۸۹ نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر با اعلان اینکه ۵۳ عنوان کتاب در چارچوب ۶۱۵ سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار نمود: علاوه بر تالیف این کتب امسال ۵۷ عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.
وی ادامه داد: همین طور برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی ۰ تا ۲ و ۲ تا ۴ سال نیز تا حالا چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.
وی اشاره کرد: تالیف ۲۲ عنوان کتاب راهنمای معلم جهت استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحی و تولید ۲۱ کیت آموزشی و ۲ درس افزار آموزشی از دیگر کارهای انجام شده در این حوزه می باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ۱۰ چرخش تحول آفرین برمبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی پرداخت و اظهار داشت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی همچون چرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
وی ادامه داد: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی الکترونیکی، چرخش از خرید و ارائه وسایل کمک آموزشی به طراحی وتولید وسایل کمک آموزشی ارزان، ساده و کاربردی توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی بموقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار نمود: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش، او در آخر اظهار داشت: ارتباط مدام گروه کم توان ذهنی و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و به ویژه گروه های اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.
به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، همین طور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین نشست شورای مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام شد.
دکتر سید جواد حسینی در این جلسه اظهار نمود: صرفه جویی، افزایش راندمان و احصاء راهکارهای افزایش درآمد از نکات قابل توجه در نظام بودجه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: مدیریت در سازمان ها به ویژه سازمان های دولتی بهره ورانه نیست و بار رویکرد مهندسی مجدد فرآیندها در خیلی از بخش های سازمان قابلیت صرفه جویی وجود دارد.
حسینی با اشاره به منابع مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: منابع مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بخشی دولتی است که باید تلاش شود افزایش پیدا کند، قسمتی از منابع اختصاصی است، بخش دیگر حاصل مشارکت بین بخشی است و قسمتی از منابع حاصل از نگاه بهره ورانه در سازمان است.
معاون وزیر در ادامه با اعلان اینکه شفافیت مسائل مالی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی به وجود آمده است گفت: تشکیل شورای مالی و تخصیص و توزیع منابع کار ارزشمندی است که منجر به شفافیت و توزیع عادلانه منابع می شود.
‏وی اضافه کرد: احصاء راهکارهای افزایش درآمدهای اختصاصی، آزاد سازی ظرفیت ها و افزایش مشارکت همچون دیگر مواردی است که در آموزش و پرورش استثنایی به آن توجه ویژه ای شده است.
حسینی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود ردیف های پادار در بودجه سازمان ایجاد شود اظهار داشت: تخصیص اعتبار جهت نهضت توان افزایی، مداخلات بهنگام طلایی و مدرسه انطباقی نیاز به پیگیری بوسیله سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دارد.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه در سازمان نباید تعهدات غیر واقعی ایجاد شود اظهار نمود: مولد سازی، بهینه سازی و راندمان از نکات مهم دیگری است که در نظام بودجه ریزی باید لحاظ شود.
وی ادامه داد: توجه به بازنشستگان، جذب خیرین، جذب اعتبار درباب نهضت توان افزایی و مدرسه سازی بوسیله ردیف مسئولیت های اجتماعی دستگاه ها و ارتباط با مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش در جهت تامین تبلت مورد نیاز دانش آموزان همچون مواردی است که نیازمند پیگیری است.




منبع:

1399/07/28
20:24:05
5.0 / 5
364
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بودجه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین