رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس بیان كرد

خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است

خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است به گزارش خشکشوئی آنلاین، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به پیشنهاد وزارت (صمت) در خصوص عقب رفت یک پله ای استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی، اظهار داشت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه ۲ هفته قبل دولت پیشنهادی را عرضه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی را که سال ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کم کرد که این مورد در هیات وزیران به تصویب رسید.


به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی در متنی که دفتر وی منتشر نموده است، با اشاره به اینکه «بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر در کشور به علت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان باخته اند»، اظهار نمود: خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است؛ این در حالیست که این ارقام سرسام آور به علت غیر مستقیم بودن هزینه های آن هنوز آنقدرها به چشم نیامده است.
وی با تکیه بر این که نمی توان با مقوله آلودگی هوا به صورت یک بام و دو هوا برخورد کرد، اضافه کرد: بخش عمده ای از ۳۴ ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط می باشد و متولی اصلی آنها وزارت صمت است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در خصوص عقب رفت یک پله ای استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی، اظهار داشت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه ۲ هفته قبل دولت پیشنهادی را راساً و بدون طی مراحل قانونی و دریافت نظر دستگاههای متولی عرضه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی را که سال ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کم کرد که این مورد در هیات وزیران به تصویب رسید.
رفیعی اظهار داشت: استدلال آقایان برای این مصوبه که مغایر قانون هوای پاک است، این بود که چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی شود بنابراین استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرو های وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و باعث افزایش بار مالی خودرو های وارداتی می شود؛ این در حالیست که سال هاست خودرو های روز اروپایی گران قیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می نمایند و هیچ مشکلی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه «آقایان دم از آلودگی هوا می زنند ولی در عمل به نفع آلودگی هوا اقدام می کنند»، خاطرنشان کرد: هنوز اقدام قبلی وزارت صمت در خصوص دریافت پول به جای جایگزینی خودرو های فرسوده فراموش نشده، در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کرده اند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص ورود کرده و مغایرت های آنرا با قانون هوای پاک به صورت صریح به هیات تطبیق مجلس و دولت عرضه کرده است و باید اساسا این مصوبه لغو شود؛ اما واقعا جای تعجب است که وزارت صمت به جای کوشش برای کاهش آلودگی هوا، این گونه پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است؛ این در حالیست که شخص رئیس جمهوری بارها تاکید کرده اند که مباحث توسعه ای فرع بر محیط زیست است و اصل، محافظت از محیط زیست است و من با شناختی که از ایشان دارم اطمینان می دهم که این صحبت ها نه شعاری بلکه اعتقاد قلبی رئیس جمهوری است.
رفیعی با اشاره به اینکه «مجلس در مورد دستگاه هایی که وظایف خویش را برای کاهش آلودگی هوا انجام می دهند، هیچ اغماضی نمی کند»، اظهار نمود: هم اکنون تمامی تخلفات و ترک فعل های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسؤلان و دستگاههای متخلف در این حوزه به دادسرا ارجاع شده و الان در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت درحال رسیدگی است و در جلسه اخیر با دادستان کل کشور درخواست کردیم که رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری صورت گیرد.
وی ضمن اشاره به آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور اظهار داشت: از آغاز سالجاری تابحال تعداد روزهای ناسالم پایتخت نسبت به سال قبل ۲ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک هم ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در کرج هم روزهای بسیار ناسالم ۲ برابر و خطرناک ۴ برابر شده است. در تبریز روزهای خطرناک ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و در مشهد روزهای ناسالم ۲ برابر شده است. از طرفی در اراک تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده و در شیراز تعداد روزهای ناسالم ۹ برابر شده و روزهای پاک هم به نصف کاسته شده است.
به گفته رفیعی در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده بشکلی که تعداد روزهای ناسالم حدود ۵ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم ۱۲ برابر و روزهای خطرناک ۲۱ برابر شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سال جاری تهرانی ها ۲روز، اصفهانی ها، کرجی ها، اهوازی ها و اراکی ها فقط یک روز پاک داشتند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا اظهار داشت: نفس این کار درست است تا دانش آموزان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند ولی باید برای مادران شاغل هم فکری اساسی شود تا در زمان تعطیلی مدارس بتوانند هم به صورت دورکاری وظایف خویش را انجام دهند و هم از بچه ها مراقبت کنند تا مجبور نشوند فرزندان خویش را در اوج آلودگی به جای مدرسه به محل کار خود ببرند.
رفیعی به مبحث ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه در دولت گذشته هیچ اعتباری از جانب دولت برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه ها اختصاص نیافته و الان خیلی از این ایستگاه ها یا نیازمند تعمیرات کلی و یا از رده خارج شده اند که یکی از مسائل ارسال شده به قوه قضاییه در این خصوص است و مسؤلان وقت باید در این حوزه پاسخگو باشند؛ چون که مبنای تصمیم گیری ها در مقوله آلودگی هوا اطلاعات ایستگاه های سنجش و آمار درست آنهاست تا تصمیم گیری های درستی هم در این حوزه صورت گیرد.



1401/09/23
11:44:32
0.0 / 5
489
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین