چرا محدود كردن استفاده از تكنولوژی خوب است؟

چرا محدود كردن استفاده از تكنولوژی خوب است؟ خشكشوئی آنلاین: همانطور كه غذایی كه می‏ خوریم و روی بدنمان اثر می‎گذارد، تكنولوژی هم مغزمان را تحت تأثیر قرار می‎دهد و این مطلب در همین رابطه نگاهی به روش‎های برقراری یك رابطه سالم با تكنولوژی دارد.



به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، همه ما می‎دانیم كه هویچ و كلم بروكلی برای سلامتی‏ مان خوب است اما آیا تمام روز در حال خوردن این سبزیجات هستیم؟

افراط در هر چیزی مضرات خودش را دارد اما ظاهرا برخی از ما هنوز فكر نمی‎كنیم زیاده‎روی در استفاده از تكنولوژی برایمان خوب نیست.

بنابر یك نظرسنجی كه شركت "گلوبال وب ایندكس" در ۳۴ كشور انجام داده،، كاربران در یك روز معمولی به صورت متوسط شش ساعت و نیم از وقت خودرا در اینترنت می گذرانند.

طبق این نظرسنجی، كاربران اینترنت در تایلند، فیلیپین و برزیل بیشتر از ۹ ساعت در روز آنلاین هستند.

این نظرسنجی همین طور می‎گوید یك سوم زمانی كه كاربران در اینترنت می‎گذرانند صرف شبكه‎های اجتماعی می‎شود.



تكنولوژی با مغز ما چه می‎كند؟

تأثیر تكنولوژی بر سلامت جسمی و روانی ما همچنان یكی از موضوعات مهم در مطالعات علمی است.

دكتر شیمی كانگ از كانادا، كارشناس سلامت روان در كودكان و نوجوانان است و روی مسئله اعتیاد تمركز دارد.

او می گوید: تأثیر استفاده از تكنولوژی در بروز مشكلاتی مثل اضطراب، افسردگی و نارضایتی از تصویر بدن هر روز بیشتر مشخص می‎شود و امروز حتی اعتیاد به اینترنت در پزشكی بعنوان یك اختلال شناخته می‎شود.

اما درست همانطور كه هم غذای سالم داریم و هم غذاهای ناسالم، تكنولوژی هم انواع و اقسام دارد و برای برقراری یك ارتباط سالم با آن باید بدانیم انواع مختلف آن چه تأثیری روی مغز ما می‎گذارد.



مغز چطور به تكنولوژی واكنش نشان می‎دهد

دكتر كانگ می‎گوید مغز ما برای تجزیه و پردازش تكنولوژی شش ماده شیمیایی مختلف ترشح می‏ كند.

سروتونین - وقتی ترشح می ‏شود كه كارهای خلاقانه انجام می‎دهیم، با دیگران در ارتباطیم و به ‎آن‏ها كمك می‏ نماییم.

آندورفین - "تسكین دهنده درد" در بدن؛ ماده شیمیایی عصبی كه آرامش احداث می‏ كند. این ماده در هنگام مراقبه (مدیتیشن) ترشح می‎شود، همین طور وقتی حضور در لحظه و حس قدردانی را تجربه می‏ كنید. انجام ورزش‎های قلبی-عروقی هم موجب آزاد شدن این ماده در بدن می‎شوند.

اوكسی‎توسین - وقتی یك ارتباط معنادار متقابل شكل می ‏گیرد، این ماده در بدن ترشح می ‏شود. این ماده برای بدن مفید می باشد اما شكارچیان آنلاین می ‏توانند از آن برای سوءاستفاده از اعتماد قربانیان خود بهره بگیرند.

دوپامین - یك ماده شیمیایی عصبی كه موجب احداث شادی و لذت می ‏شود. ترشح این ماده در ما حس رضایتمندی بوجود می‎آورد اما می‎تواند اعتیادآور هم باشد. طراحی تكنولوژی‎هایی كه تمركزشان بر تحریك ترشح دوپامین است هر روز رونق بیشتری می ‏گیرد.

آدرنالین - این ماده به سبب تأثیرش در مهار واكنش‎های ما در موقعیت‎های جنگ و گریز معروف است. آدرنالین علاوه بر این هنگامی كه در شبكه‎های اجتماعی فعال هستیم هم ترشح می ‏شود.

كورتیزول - این ماده شیمیایی عصبی نماد افراد مضطرب و كم‏خواب است؛ آن‎هایی كه سرشان به شدت شلوغ است و نمی‎توانند تمركز كنند.

به این ترتیب همه انواع تكنولوژی مثل هم نیستند و مهم‏تر اینكه تجربه همه از آن‎ها به یك شكل نیست.



تكنولوژی سالم، مخرب و ناسالم

دكتر كانگ می‎گوید: تكنولوژی سالم آن نوع از فن‎آوری است كه با ترشح سروتونین، اندورفین یا اوكسی ‏توسین به مغز ما انرژی می‎دهد.

نمونه‎های آن هم اپلیكیشن‏هایی هستند كه برای مراقبه یا تمرین خلاقیت طراحی شده‎اند.

اما تولید میزان زیادی از دوپامین اعتیادآور در مغز می ‏تواند شما را در معرض پا گذاشتن به ورطه خطرناك اعتیاد قرار دهد.

كانگ می ‏گوید: تصور كنید فرزند شما عاشق كار كردن با یك اپلیكیشن خلاقانه باشد كه می‎شود با آن فیلم ساخت. اما وی در این كار افراط می ‏كند و ۶ یا ۷ ساعت از روز خودرا به آن اختصاص می‎دهد. البته این اپلیكیشن كه فقط موجب ترشح دوپامین می‎شود، یك تكنولوژی ناسالم به حساب نمی‎آید، اما باز هم باید مواظب بود و جهت استفاده از آن حد و مرز تعیین كرد.

در سوی دیگرِ این طیف اما تكنولوژی‎ ناسالم قرار دارد كه به قول كانگ وقتی داریم به خودمان لطمه وارد می‏ نماییم به سراغش می ‏رویم. درست مثل وقتی كه برای رها شدن از استرس غذای ناسالم می‏ خوریم.



محدود كردن استفاده از تكنولوژی

دكتر كانگ می‏ گوید كه همه رژیم‎های سالم از چیزهایی كه مخرب هستند دوری می‏ كنند. با این وجود كمی شیطنت اشكالی ندارد. به ما سفارش می‎شود از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‎های شكردار پرهیز نماییم، اما اشكال ندارد اگر آخر هفته در كنار خانواده یا دوستان مان پیتزا و پاپ‎كورن بخوریم.

در مورد تكنولوژی هم اوضاع به همین شكل است. مثلا اشكالی ندارد اگر به صفحه اینستاگرام‎مان نگاهی بیندازیم یا كمی بازی ویدئویی انجام بدهیم.

البته اگر دیابت داریم یا در معرض خطر مبتلاشدن به آن هستیم در مقایسه با افراد سالم محدودیت‎های سفت و سخت‎تری برای مصرف شكر خواهیم داشت. دكتر كانگ می گوید، تكنولوژی هم همین‎طور است: اگر در خانواده‎تان پیشینه اعتیاد، اضطراب، افسردگی یا مشكلات مدیریت زمان وجود داشته باشد، باید مراقب باشید چون بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستید.

او می‎گوید نوجوانان هم به شدت آسیب‎پذیر هستند و در زمینه شناسایی افرادی كه در اینترنت بیشتر در معرض خطر هستند، تحقیقات زیادی انجام شده است.



سم‎زدایی دیجیتال

بنابر گزارش شبكه خبری بی بی سی، دسترسی به اینترنت و استفاده از تلفن‎های هوشمند روز به روز در جهان گسترش می ‏یابد اما به نظر می‎رسد این سبك از زندگی هنوز مخالفان خودرا دارد.

طبق نظرسنجی گلوبال‎وب‏ایندكس از هر ۱۰ كاربر اینترنت در انگلیس و آمریكا، هفت نفر یا استفاده‎ از تكنولوژی را محدود كرده‎ و یا به سم‎زدایی دیجیتال روی آورده‎اند.

سم‎زدایی دیجیتال می‎تواند اقداماتی نظیر بستن حساب های شبكه‎های اجتماعی، پاك كردن اپلیكیشن‎ها یا كاهش زمان استفاده از اینترنت را شامل شود.

دكتر كانگ می‎گوید در كنار استفاده از تكنولوژی، باید حواسمان به سایر نیازهای اولیه‎مان هم باشد.

وی می گوید: ما هنوز به هشت تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز داریم. بدن ما باید دو تا ۳ ساعت در روز به شكل فعالانه حركت داشته باشد. باید بیرون برویم و از نور طبیعی بهره ببریم. حتی اگر از بهترین تكنولوژی استفاده می‏ كنید، درصورتیكه سایر فعالیت ‏های انسانی‏ تان تحت ‏الشعاع قرار بگیرد، دارید زیاده روی می ‏كنید.




1397/10/08
13:47:18
5.0 / 5
169
تگهای خبر: تولید , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین