انتقاد پلیس از روند كند ساخت آزادراه تهران شمال، گشت های جدید نامحسوس در ۱۰ استان
به گزارش خشكشوئی آنلاین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز فعالیت گشت های جدید نامحسوس پلیس در ۱۰ استان كشور اطلاع داد.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، سردار سید كمال هادیانفر امروز چهارشنبه در حاشیه رزمایش گشت های نامحسوس پلیس راهور و در جمع خبرنگاران اظهار نمود: از امروز گشت ها و بازرسان نامحسوس پلیس راهور با هدف برخورد با تخلفاتی همچون سرعت و سبقت غیر مجاز و انجام حركات مخاطره آمیز در حین رانندگی در ۱۰ استان كشور كه بیشترین تخلفات و حوادث رانندگی دارند، فعالیت خویش را آغاز خواهند كرد.
وی با اشاره به اینكه یكی از نقاط تمركز گشت ها و بازرسان نامحسوس محدوده ۳۰ كیلومتری شهرهاست، اظهار نمود: بیشتر از ۶۰ درصد تصادفات رانندگی در محدوده ۳۰ كیلومتری شهرها رخ می دهد و ازاین رو در این نقاط هم تمركز ویژه ای داریم.
سردار هادیانفر در مورد بكارگیری پهپادها و ناوگان هوایی پلیس هم اظهار داشت: علاوه بر پهپادهای پلیس راهور كه تولید داخل و بومی سازی شده هستند، از بالگردها هم به منظور رصد و نظارت بیشتر بر وضعیت ترافیكی استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه پهپادها قابلیت پرواز ۲۰۰ كیلومتر رفت و برگشت را دارند، اظهار نمود: در جاده های شمالی، آزادراه قزوین رشت، جاده تهران قم، محورهای شمال و جنوب استان فارس و استان كرمان كه جزو محورهای پرتردد ما هستند، از آنها استفاده خواهیم كرد.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره اینكه هم اكنون چه تعداد پهباد در اختیار پلیس است، اظهار نمود: محدودیتی در استفاده از پهپادها نداریم و باتوجه به اینكه این پهپادها ساخت دانشمندان و شركت های داخلی است، به هر تعداد كه لازم باشد از آنها استفاده خواهیم كرد.
وی با تاكید بر اینكه توسعه انضباط ترافیكی و كاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث ترافیكی باید كاهش پیدا كند، اظهار داشت: برنامه ریزی امسال پلیس كاهش ۲۰۰۰ نفری جانباختگان است و تمام دستگاه ها پای كار بیایند وقتی حدود ۴۹ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در حین انتقال یا بعد از آن جان خویش را از دست می دهند ازاین رو لازم است دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت هم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.
وی در مورد نقش دیگر دستگاه ها و وضعیت ایمنی خودرو ها هم اظهار داشت: ۳۲ دستگاه در كنار پلیس در زمینه كاهش تصادفات و تلفات رانندگی مسئولیت دارند كه متأسفانه مكاتبات ما با خیلی از آنها به جایی نرسیده است، خودرویی مانند پراید یكی از ناامن ترین خودروهاست كه در خیلی از كشورها تردد خودرو های مشابه آن در جاده ها ممنوع شده است. امروز ایمنی خودرو ها باید مد نظر قرار بگیرد و تا كی باید تولید پراید ادامه داشته باشد. پراید در جاده ها خودروی ایمنی نیست و هنگام بارندگی و آب گرفتگی معابر جز ناامن ترین خودروهاست.
سردار هادیانفر به اقدامات وزارت راه و راهداری هم اشاره نمود و اظهار داشت: ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در كشور داریم كه ۳۲۰۰ مورد آن در جاده ها و مربوط به وزارت راه و ۲۰۰۰ مورد آن در شهرها و مربوط به شهرداری هاست. از این تعداد حدود ۱۵۸۰ مورد نقطه حادثه خیز وجود دارد كه اگر همین نقاط رفع گردد ۵۶ درصد تصادفات ما كاسته می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا از كوتاهی بیمه ها در عمل به وظایف خود هم شدیداً انتقاد نمود و اظهار داشت: سال قبل ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در جاده ها جان خویش را از دست دادند. یعنی بیمه ها در سالی كه گذشت به ازای هر یك از این جانباختگان ۲۶۰ میلیون تومان پرداخت كردند. برای ۳۶۵ هزار مجروح تصادفات هم خساراتی را پرداخت كرده و نسبت به جبران خسارات تصادف خودرو ها هم مبالغی را پرداخت كردند اما همین شركت ها حاضر نیستند كه سهم خود برای تقویت ناوگان امدادی و كاهش تصادفات را پرداخت كنند.
سردار هادیانفر اضافه كرد: البته در كنار دستگاه های مختلف باید به یك نكته دقت كنیم و آن سهم رانندگان است رانندگان هم باید هوشیار بوده و به درستی رانندگی كنند. مقررات را مدنظر قرار دهند و در مسیرهای طولانی حتما خواب و استراحت كافی داشته باشند. همینطور دارندگان گواهینامه پایه ۳ هم باید این را بدانند كه تا یك سال مجاز به رانندگی در جاده نیستند و اگر تصادفی كنند نوع مواجهه قانون با آنان متفاوت خواهد بود.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این كه گشت ها و بازرسان نامحسوس در طرح تابستانی پلیس هم مشاركت خواهند داشت اظهار داشت: از امروز ۱۵۰ دستگاه خودرو جدید گشت نامحسوس در ۱۰ استان هدف ما كه بیشترین تصادفات در آنها رخ داده است فعالیت خویش را آغاز خواهند كرد. بیشتر از ۱۳۰ پاسگاه پلیس فعال بوده و نسبت به برخورد با تخلفات رانندگی بخصوص تخلفات حادثه ساز برخورد خواهند كرد.
وی ادامه داد: سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و… جز عمده ترین علل تصادفات رانندگی است و مأموران پلیس به توجه به این كه این موارد جز تخلفات حادثه ساز به حساب می آید حتما با آن برخورد خواهند كرد. ما تاكید كرده ایم كه اگر راننده ای مرتكب تخلفات حادثه ساز شد خودرواش توقیف شود و اما اگر این افراد همراه با خانوادشان بوده و برای اولین بار مرتكب تخلف شوند توقیف خودرو به شكل ساعتی است. اما اگر خانواده همراه راننده نبوده و دارای تكرار تخلفات بوده باشند خودرویشان علاوه بر جریمه به مدت ۷۲ ساعت هم توقیف خواهد شد.
سردار هادیانفر تصریح كرد: ما به مامورانمان تاكید كرده ایم كه نباید تنها به افراد ضعیف فشار وارد شود خودرو های مدل بالای متخلف هم كه بعضاً با سرعت ۱۶۰ كیلومتر در ساعت و بالاتر از آن هم تردد می كنند، بر مبنای ماده ۷۱۸ قانون با آنان برخورد خواهد شد.
كاهش دو ساعته سفر به شمال با آغاز به كار فاز یك آزادراه تهران- شمال
وی در پاسخ به پرسشی در مورد بازدیدش از مراحل ساخت آزاد راه تهران شمال، تصریح كرد: فاز یك این آزاد راه به طول حدود ۳۲ كیلومتر از انتهای بزرگراه همت تا شهرستانك برای ما بسیار مهم می باشد و اقدامات زیادی هم در آن انجام گرفته است كه امیدواریم بزودی با بازگشایی بار ترافیكی اتوبان كرج و ابتدای جاده چالوس كاهش پیدا كند. راه اندازی این فاز حدود دو ساعت از زمان سفر به شمال را می كاهد.
وی افزود: فاز دوم آزاد راه تهران شمال هم حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته و افتتاح آن تا سه سال آینده زمان خواهد بود اما آنچه كه سبب تعجب ما شد و اصلاً فكر نمی كردیم كه چنین شرایطی در آن باشد فاز سوم این آزاد راه بود كه در واقع هیچ كاری در آن آغاز نشده و حتی پیمانكش هم مشخص نشده. این جدی ترین قسمت آزادراه است كه گفتند درحال یافتن پیمانكار برای آن هستند. و باید سریع تر كار آن آغاز شود. ساخت این آزاد راه از سال ۸۴ شروع شده و باید زودتر به پایان برسد.
سردار هادیانفر افزود: من امیدوارم كه بعنوان یك پروژه ملی به آزاد راه تهران شمال نگاه شود و دولت و مجلس پیگیر شوند تا ساخت این بزرگراه كامل شود و حدود ۶۹ كیلومتر باقی مانده را به علاوه ۷۵ درصد باقیمانده از فاز دو و دیگر بخش های آن زودتر تكمیل شود.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح كرد: در فاز چهارم آزادراه كه چند سال قبل ساخت آن تكمیل شد، شاهد آن هستیم كه علاوه بر كاهش زمان سفر تصادفات هم در این جاده كاهش یافته است.
سردار هادیانفر همینطور در پاسخ به پرسشی در خصوص كاهش 10 كیلومتری سرعت در جاده ها اظهار نمود: این مساله در مورد بعضی از جاده ها و نقاط حادثه خیز و مأموران پلیس ابلاغ گردیده، در محورهای پرخطر كاهش سرعت را خواهیم داشت اما این هنوز به شكل یك قانون در نیامده. البته این مساله در مورد كاهش سقف سرعت در جاده ها نیست بلكه به دنبال آن هستیم تا میانگین سرعت را در بعضی از نقاط پر خطر كه سرعت غیر مجاز عامل وقوع تصادفات بوده كاهش دهیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب