ورود بانوان به آتش نشانی اصفهان

ورود بانوان به آتش نشانی اصفهان به گزارش خشكشوئی آنلاین مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینكه 9 نفر از بانوان، جذب آتش نشانی شهرداری اصفهان شده اند، اظهار داشت: همین طور هم اكنون 35 نیروی بانوی داوطلب آتش نشان در سطوح یك، دو و سه در آتش نشانی اصفهان مشغول به فعالیت هستند.



به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محسن گلابی اظهار نمود: برای اولین بار در اصفهان رشته كار و دانش آتش نشانی در هنرستان كیخسروی واقع در منطقه ۲ آموزش و پرورش، شروع شد كه وظیفه آموزش حرفه ای و تخصصی آن بر عهده سازمان آتش نشانی است، با تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان آتش نشانی و آموزش و پرورش تعداد ۱۸ نفر دانش آموز امسال در این رشته پذیرفته شده و تعداد ۲۲ نفر نیز بعنوان رزرو برای این رشته درخواست داشته اند كه در صورت صلاحدید آموزش و پرورش برای تحصیل در این رشته پذیرفته می شوند.



وی از امضای تفاهمنامه هایی با دانشگاه علمی كاربردی آگاهی داد و اظهار داشت: این تفاهم نامه ها در حال انجام می باشد تا دوره های آموزش پودمانی برای نیروهای آتش نشانی در نظر گرفته شود.



كاهش ۱۵ درصدی آمار حوادث



وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در یك ساله منتهی به مهرماه ۹۸، اضافه كرد: تعداد آمار حریق از ۴ هزار و ۶۶۸ مورد به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده كه كاهش ۲۵ درصدی را نشان می دهد، این كاهش ۲۵ درصدی قابل توجه است و دلیلهای مختلفی همچون فرهنگ سازی و آموزش توسط آتش نشانی، همكاری شهروندان، ارتقای فرهنگ ایمنی و رعایت خیلی از مسائل توسط مردم دارد. همین طور آمار حادثه نیز نسبت به سال قبل كاهش ۱۵ درصدی را نشان داده است.



هر ۷۰ ثانیه یك تماس با آتش نشانی



وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان در یك ساله منتهی به مهرماه ۹۸، اضافه كرد: انجام حدود ۱۱ هزار بازدید و ارائه طرح ایمنی به ساختمان ها و ارائه بیشتر از ۸۳۰ تاییدیه سفت كاری و ۲ هزار و ۸۰۰ تاییدیه اختتام كار توسط حوزه پیشگیری سازمان، امداد رسانی بیشتر از ۷۶۰ مورد حریق و حادثه بطور ماهیانه، پاسخگویی روزانه به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تماس تلفنی برقرار شده با ستاد فرماندهی سازمان همچون اقدامات حوزه های مختلف سازمان آتش نشانی در یكسال اخیر بوده است.



مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینكه روزانه به صورت میانگین تعداد یك هزار و ۲۰۹ مورد تماس با سازمان طی یكسال گذشته گرفته شده است، اظهار نمود: بطور میانگین هر ۷۰ ثانیه یك تماس تلفنی با خطوط ۱۲۵ برقرار می شود كه متأسفانه قسمتی از این تماس ها مزاحمت های تلفنی است. در صورتیكه افراد باید دقت داشته باشند، هر دقیقه از زمانی كه از نیروهای آتش نشانی می گیرند، امكان دارد زمانی برای نجات یك فرد باشد.



وی افزود: یكی از معضلاتی كه الان در سطح شهر مشاهده می شود اضافه كردن غیرقانونی به طبقات در منازل مسكونی است كه این مساله موجب پایین آمدن ضریب ایمنی در هنگام بروز حادثه شده و امر امداد رسانی را با مشكل مواجه می كند، اگر عرض كوچه با تعداد طبقات همخوانی نداشته باشد نردبان آتشنشانی و خودرو سنگین اطفاء حریق به هیچ عنوان توانایی نجات افراد در طبقات بالای ساختمان را نخواهد داشت.



گلابی با اشاره به اینكه برخی ساختمان ها بدون دریافت ایمنی از سازمان آتش نشانی ساخته شده و به فروش می رسند، اظهار داشت: سازمان آتشنشانی نمی تواند ایمنی را فدای سفارش ها و تعهدهای نامربوط كند؛ اگر هم در مجتمع هایی سیستم ایمنی آتش نشانی نصب است لازم است این تجهیزات از نظر ایمنی مورد بازنگری قرار گیرد.



افزایش نیروها و تجهیزات آتش نشانی



وی اشاره كرد: تعداد كل پرسنل سازمان هم اكنون ۶۵۹ نفر هستند كه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰ درصدی را نشان می دهد، همین طور خودرو های سازمان از ۱۶۷ دستگاه به ۱۹۱ دستگاه رسیده است.



وی با اشاره به تكمیل سیستم ناوبری طی روزهای آینده اظهار داشت: در زمان بروز حادثه مردم به علت اضطراب، نمی توانند آدرس دقیق خودرا اعلام كنند كه موجب به وجود آمدن مشكلاتی در نحوه امدادرسانی می شود. لازم است مردم آدرس خودرا جایی بنویسند تا هنگام بروز حادثه بتوانند آنرا به صورت دقیق اعلام كنند. در كنار این مورد با تكمیل سیستم ناوبری طی روزهای آینده می توانیم بطور دقیق محل حادثه را شناسایی نماییم.



گلابی اظهار نمود: یكی از معضلات سازمان درخواست امدادرسانی از شهرهای خارج از محدوده شهر اصفهان است كه موجب تاخیر در امدادرسانی می شود، این مساله سبب ایجاد نارضایتی و اعتراض مردم این مناطق می شود در حالی كه آتش نشانی شهرداری اصفهان تنها مجاز به ارائه سرویس در محدوده خدمات شهری شهر اصفهان است مگر در موارد اضطراری و به تشخیص استاندار یا فرماندار، با این وجود سازمان آماده به امداد و خدمت رسانی است.



وی با اشاره به اینكه ۹ نفر از بانوان، جذب آتش نشانی شهرداری اصفهان شده اند، اشاره كرد: همین طور هم اكنون ۳۵ نیروی بانوی داوطلب آتش نشان در سطوح یك، دو و سه در آتش نشانی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. نمایشگاه توانمندی های آتش نشانان از روز شنبه ۶ مهر ماه به مناسبت هفته ایمنی و آتش نشانی در ایستگاه شماره ۵ واقع در میدان بزرگمهر برگزار می گردد و تا چهارشنبه همان هفته ادامه خواهد داشت.



طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است



وی با اشاره به سوژه ایمنی بازار بزرگ اصفهان، اشاره كرد: از سال قبل و پیش از آتش سوزی بازار تبریز تذكرهایی در مورد بازار اصفهان اعلام شد، طرح جامع ایمنی بازار اصفهان نیز از طرف آتش نشانی تهیه شده است. در سقف این بازار شبكه تارعنكبوتی از سیم ها قرار دارند كه بسیار خطرناك می باشد، بدین منظور جلسات مشتركی با سایر نهادهای مربوطه و نمایندگان كسبه بازار انجام شد اما با این حال، كار اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است.



گلابی با اشاره به اینكه مجمع امور صنفی و اتحادیه ها از سازمان آتش نشانی برای واحدهای تجاری استعلام نمی گیرند، اضافه كرد: سوال آتش نشانی اینجاست كه وظیفه برقراری ایمنی در یك مغازه بر عهده چه كسی است، اگر سازمان آتش نشانی این وظیفه را بر عهده دارد باید استعلام های لازم در هنگام صدور و تمدید از این سازمان گرفته شود، اگر از سازمان آتش نشانی استعلام گرفته نشود این سازمان از كجا باید این مسائل را بداند و آنرا حل كند؟



وی افزود: ایمنی مردم در این میان نباید وجه المصالحه قرار بگیرد. چرا نباید در امتداد ایجاد یك شهر تاب آور اقدام نماییم، سازمان تنها می خواهد بعنوان نمونه بگوید آقای مغازه دار بالابری كه در مغازه كوچك نصب كرده ای استاندارد نیست و در صورت رفتن برق هنگام بروز حادثه امكان امدادرسانی را سلب می كند.



خانه های اطراف بازار اصفهان از بازار خطرناكترند



مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: از شروع سال ۹۶ تابحال ۱۹۹۵ مورد حریق و حادثه برای واحدهای تجاری در شهر اصفهان رخ داده است به این معنا كه به صورت میانگین روزانه دو مورد حریق و حادثه برای اصناف رخ داده است. در گوشه گوشه این شهر جاهایی وجود دارد كه به صورت خطرناكی شارژ كپسول های پیك نیك را انجام می دهند و یا مواد شیمیایی، اسید و مواد خطرناك می فروشند اما اگر برای ایمنی این واحدها استعلامی از آتش نشانی انجام نشود، خطر در كمین خواهد بود و ما نمی دانیم كه كدام واحدها ایمن هستند.



وی با اشاره به اینكه در اطراف بازار اصفهان خانه هایی وجود دارند كه به انبار تبدیل گشته و از خود بازار خطرناكترند، اظهار نمود: اگر سازمان آتش نشانی ضابط قضایی داشته باشد می تواند مكان های نا ایمن را به صورت مستقیم پلمب كند. گاهی استعلام از سازمان آتش نشانی را لازم نمی دانند، قول تعامل می دهند اما در صورت جلسات چیزهای دیگری نوشته می شود، در بازار بزرگ اصفهان به علت سدمعبرهایی كه وجود دارد امكان پیاده رفتن به صورت عادی هم خیلی مشكل است چه برسد به اینكه نیروهای آتش نشان قصد عبور از این مكان ها را داشته باشند، اداره برق باید سوژه برق بازار و نابسامانی های آنرا اصلاح كند.



كلنگ زنی ایستگاه آتش نشانی ناژوان پس از ۴۰ سال



وی با اشاره به كلنگ زنی یك ایستگاه آتش نشانی در ناژوان اظهار داشت: ناژوان پس از گذشت ۴۰ سال همچنان ایستگاه آتش نشانی ندارد، پیگیری های لازم انجام شده و دو ایستگاه شمالی و جنوبی برای ناژوان در نظر گرفته شده است. تا افق ۱۴۰۰ قصد رساندن ایستگاه های آتش نشانی شهر اصفهان به ۴۰ ایستگاه را داریم.



اعزام ۱۸ آتش نشان اصفهانی به كربلا



گلابی اظهار داشت: ۱۸ نفر از نیروهای آتش نشانی به همراه چند خودرو برای برگزاری مراسم اربعین به كربلا اعزام می شوند و تا زمانی كه زائران در آنجا هستند نیروهای ما نیز در آنجا حضور دارند تا در صورت نیاز امدارسانی انجام دهند.



وی درباب ایمنی هتل ها و محل های اقامتی گردشگران در اصفهان اشاره كرد: به مدیران هتل های درحال ساخت و تازه ساز تمام استانداردها و مقررات ایمنی ابلاغ گردیده است اما بیشتر هتل های شهر بیشتر از ۴۰ سال قدمت دارند و باید اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.



وی با اشاره به ایمنی كوه صفه، اظهار داشت: در قله های دماوند و سبلان كسی بدون حضور لیدر و راهنما كوه نوردی نمی كند اساسا اگر افراد از مسیرهای ایمن و تعیین شده برای صعود به كوه تردد كنند، خطری آنها را تهدید نمی كند برای اینكه موارد ایمنی تعیین شده در كوه صفه در هیچ یك از كوه های دیگر كشور وجود ندارد.



مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به ایمنی پاساژ ایفل، اشاره كرد: علاوه بر پاساژ ایفل پاساژها و مغازه های دیگر نیز وضعیت ایمنی نامعلومی دارند و ما هشدارهای لازم را اعلام می نماییم. بعد از بازدید از انبار مطبوعات اصفهان، روبه روی هتل عباسی مكاتبه ای با اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام و شهرداری منطقه نیز اخطارهای لازم را ارائه داده است.



وی با اشاره به ایمنی مدارس اصفهان اظهار داشت: ظرف دو ماه گذشته از ۱۰۰ مدرسه بازدید كردیم كه این مدارس از نظر سازمان ایمن هستند؛ سایر مدارس نیز باید درخواست خودرا مطرح كنند تا بازدید كارشناسان و اعلام نكات ایمنی صورت گیرد. در ایستگاه شماره ۱۱ نیز آموزش هایی به صورت موزیكال برای مهدهای كودك انجام می گیرد.



كاهش آمار گازگرفتی در اصفهان



مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اشاره كرد: سازمان نوسازی مدارس تاكید دارد كه باتوجه به داشتن دفتر فنی، موارد ایمنی در مدارس رعایت می شود، اما سوال اینجاست كه اگر حادثه ای نیز صورت گرفت دفتر فنی نوسازی مدارس مسئول است و آتش نشانی از این مساله مبرا می شود؟ اگر مسئول ایمنی شهر هستیم باید از سازمان آتش نشانی استعلام شود. هم اكنون پنجره برخی مدارس، كپسول های آتش نشانی آنها، كلیدهای ایمنی برق و وسایل گازسوز برخی مدارس، مشكل دارد.



وی با اشاره به اینكه در سال ۹۶ تعداد ۱۹ مورد گازگرفتگی در شهر اصفهان اتفاق افتاد، اضافه كرد: این آمار سال قبل به ۱۲ مورد رسید و خوشبختانه شاهد كاهش آمار گاز گرفتگی بودیم.



گلابی اظهار داشت: گاهی برخی افراد برای شارژ كپسول آتش نشانی به در منازل بازگشت می كنند، شهروندان باید آگاه باشند كه نیروهای این سازمان به هیچ عنوان تابحال برای شارژ كپسول های آتش نشانی به هیچ منزل یا مجتمع مسكونی بازگشت نكرده و نمی كنند؛ این عمل به جز برای شركت های دارای مجوز و شماره ثبت مورد تایید، خلاف است و در صورت مشاهده باید اطلاع داد.



تهیه بانك اطلاعاتی نقاط پرخطر



مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: پهنه بندی خطر تمام مناطق پرحادثه شهر احصاء شده و در حال تهیه بانك اطلاعاتی برای نقاط پرخطر هستیم.



وی درباب ایمنی بناهای تاریخی اشاره كرد: سازمان آتش نشانی اختیارات لازم را برای تامین ایمنی درباب بناهای تاریخی ندارد خود میراث تاكید دارد كه دارای یگان حفاظت است و بدین سبب باید با استفاده از روش ها و تكنولوژی های نوین این بناها را حفاظت كند.







منبع:

1398/07/03
14:15:00
5.0 / 5
4351
تگهای خبر: آموزش , اتو , استاندارد , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین