محدودیت تعداد ایستگاه های ارزشیابی آلودگی هوا در كشور

محدودیت تعداد ایستگاه های ارزشیابی آلودگی هوا در كشور به گزارش خشكشوئی آنلاین یك متخصص آلودگی هوا اظهار داشت: ایستگاه های ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به علت تخصیص نیافتن بودجه كافی بسیار محدود هستند.



رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا درباره علل آلودگی هوا اظهار داشت: آلاینده ها امكان دارد حتی از قاره های مختلف وارد ایران شوند. بین كشورما و كشورهای دیگر مرز وجود دارد اما این مرزبندی جغرافیایی نمی تواند جلوی جریان هوایی كه وارد كشور می شود را بگیرد و این آلاینده ها امكان دارد حتی از كشورهایی مانند لیبی، تونس و الجزیره وارد ایران شوند.

وی اضافه كرد: اگر مردم آگاه باشند كه آلاینده ها امكان دارد از كشورهای دیگر وارد ایران شده باشند، متوجه می شوند كه آلودگی هوا می تواند حامل باكتری و قارچ هایی از كشور های دیگری چون تركیه یا عراق باشد ازاین رو تحت نظر پزشك قرار می گیرند، از ماسك استفاده می نمایند و نسبت به حفظ سلامتی خود و كمك به كاهش آلودگی هوا بیشتر تلاش می كنند.

این عضو هیأت علمی دانشكده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی تاكید كرد: تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا به این معنا نیست كه كودكان به مدرسه نروند تا در حیاط و كوچه بازی كنند بلكه پدر و مادرها باید در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند و این فرهنگ را به كودكان خود منتقل كنند كه تعطیلی مدارس به این معناست كه باید در خانه بمانند تا در معرض آلاینده ها قرار نگیرند نه آنكه در كوچه دوچرخه سواری كنند.

وی در بخشی دیگری از صحبت های خود درپاسخ به این پرسش كه چه قدر وسایل نقلیه عمومی جهت استفاده مردم كافی است ضمن بیان اینكه شهرداری تهران باید در بودجه بندی سال جاری در بخش وسایل نقلیه عمومی سرمایه گذاری جدی انجام دهد، اظهار داشت: تعداد وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس ها اگر بیشتر شود، مردم ترجیح می دهند از آنها استفاده كنند تا از دردسر جای پارك و استرس و تنش رانندگی نجات پیدا كنند و در نتیجه شاهد تردد خودرو های شخصی كمتری در خیابان خواهیم بود.

این متخصص آلودگی هوا به ذكر مثالی پرداخت و اظهاركرد: در خیابان های كشوری مانند تركیه بیشتر مینی بوس و اتوبوس می بینید تا خودرو های شخصی. این فرهنگ را باید از سیستم دولتی شروع كرد تا در ادامه به مردم تسری یابد و آنان به این نتیجه برسند كه استفاده از وسیله نقلیه عمومی به نفعشان است.

عزتی تصریح كرد: دولت در این خصوص لطف كند و به فكر مردم باشد و با افزایش وسایل نقلیه عمومی و بالا بردن كیفیت آنها شرایطی را فراهم آورد كه مردم بتوانند به راحتی با استفاده از این وسایل نقلیه در سطح شهر جابه جا شوند.

این متخصص آلودگی هوا در ادامه اظهار داشت: مردم هم تا حد امكان از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند و هر فردی خودروی شخصی خویش را از خانه بیرون نیاورد.

این عضو هیأت علمی دانشكده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در ادامه توضیح داد: ایستگاه های ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به علت تخصیص نیافتن بودجه كافی بسیار محدود هستند. در صورت تخصیص بودجه كافی این ایستگاه ها نه تنها تهران بلكه در دیگر مناطق كشور تعبیه می شد.

وی در ادامه تاكید كرد: در بسیاری از كشورها سازمان محیط زیست جزو بیشترین دریافت كننده های بودجه است. اگر بودجه كافی در اختیار سازمان محیط زیست ایران قرار گیرد، این سازمان می تواند از آلات و ادوات مدرن تری برخوردار شود و از آنها استفاده نماید.

این متخصص آلودگی هوا اضافه كرد: ایستگاه های پالایش هوا می تواند به ما نشان دهند كه منشا آلاینده وارد شده به پایتخت در خود تهران است یا شهرهای دیگری مانند زنجان یا قزوین.

عزتی در ادامه اظهار داشت: احتمال دارد سازمان محیط زیست برای دریافت بودجه مراعات حال فعلی مملكت را كرده باشد البته شاید نتوانسته نیازهای خود برای دریافت بودجه را به خوبی مطرح كند این در حالیست كه به علت ارتباط مستقیم آلاینده ها با سلامت مردم لازم است برنامه ریزی بودجه به نحوی باشد كه سازمان محیط زیست بتواند از امكانات كافی استفاده نماید.

این متخصص آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینكه استفاده كارخانه ها از فیلتر می تواند در كاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، اظهار داشت: چند نوع فیلتر وجود دارد كه اگر مانند كشورهای صنعتی از فیلترهای خوب استفاده گردد می توانند در كاهش ورود آلاینده ها به اتمسفر مؤثر باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: كارخانه سیمان می تواند بزرگ ترین منبع آلودگی یك كشور باشد اما كارخانه سیمان آبیك با استفاده از «فیلترهای اسكرابر» و از راه عبور آلودگی ها از داخل تونل های آب، از ورود آلودگی به اتمسفر جلوگیری می كند.

عزتی در انتها با اشاره به اینكه هزینه این فیلترها مقداری زیاد است و كارخانه های دارای درآمد متوسط ترجیح می دهند از آنها استفاده نكنند، اظهاركرد: این وظیفه سازمان محیط زیست و در داخل شهر وظیفه شهرداری است كه كارخانه ها را بازرسی و در صورت انجام تخلف و استفاده نكردن از فیلتر، آنها را پلمب كنند و اجازه كار به این واحدها ندهند.




1398/09/15
13:59:23
5.0 / 5
3908
تگهای خبر: آب , آلودگی , اتو , اتوبوس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین