معاون كل وزارت بهداشت اعلام كرد

روند نزولی كرونا در ۱۳ استان پرشیوع

روند نزولی كرونا در ۱۳ استان پرشیوع به گزارش خشكشوئی آنلاین مسئول ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با كرونا ضمن تشریح تفاوت های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، درباره روند انتشار كرونا در كشور اظهار داشت: خوشبختانه حالا شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی مبتلا شدن را در پیش گرفته اند؛ البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست، بلكه تعداد موارد بیماری كاهش یافته است.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو كنفرانسی با خبرنگاران ضمن تشكر از رفتار مردم برای مقابله با كرونا اظهار داشت: میانگین رفتار مردم نشان داد كه آنها از فرهنگ بالایی برخوردار می باشند. البته از تعداد محدودی كه به سفارش های ما عمل نكردند هم گلایه هایی داریم و خواهش می نماییم از این پس با عنایت به صحبت های ما به روند كاهش شیوع بیماری كمك كنند. البته این نكته هم مهم می باشد كه دولت و سایر قوا تصمیم به برخوردهای جدی تر با برخی بی قانونی ها گرفتند.
كاهش رجوع سایر بیماری ها به مراكز درمانیجراحی های ضروری را به تعویق نیندازیدوی در مورد رجوع بیماران برای سایر بیماری ها به مراكز درمانی اظهار داشت: شیوع سایر بیماری ها كاهش نداشته است، بلكه رفتن به كادر درمانی با كاهش روبرو بوده است. مردم باید به بیماری های خود همچون دیابت، بیماری های قلبی و... توجه نمایند و در صورتی كه مشكل اورژانسی برای آنها پیش می آید حتما بموقع به مراكز درمانی رجوع كنند.
معاون كل وزارت بهداشت با اشاره به اینكه رجوع مردم به نظام درمانی كاهش یافته است، اظهار نمود: البته بخشی از این كاهش رجوع مربوط به اعمال زیبایی و دندانپزشكی بود، اما آنچه كه مهم می باشد این است كه مردم به هیچ عنوان اعمال جراحی ضروری را به تعویق نیندازند.
لزوم توجه به فقرا و كارگران روزمزدحریرچی افزود: ما در شرایط كرونایی باید توجه ویژه خویش را به دو گروه در جامعه معطوف نماییم. هر چند كه نهادهای مربوط به قدرت هم فعالیتهای خویش را انجام می دهند. گروه اول خانواده هایی هستند كه احتیاج به كمك و یاری دارند؛ چون كه پیش از این بحران هم زندگی شان با كمك هایی كه می شد ادامه داشت و گروه دوم خانواده هایی هستند كه درآمدشان را به صورت روزمزد دریافت می كردند. البته توجه كنید كه در سرتاسر جهان وضع گروه های یاد شده به همین شكل است و از مردم می خواهیم در صورتیكه می توانند كمك هایی را به این دو گروه داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه ماندن در خانه برای كنترل زنجیره انتقال بیماری می تواند دارای فرصت هایی هم باشد، اظهار داشت: باید مردم این فرصت را مغتنم شمرده و در كنار یكدیگر به خوبی زندگی كنند. در اوضاع كنونی اشكال تراشی و ایراد گرفتن را كنار بگذارند و تلاش نكنند زندگی را به كام یكدیگر تلخ كنند.
ارایه ۹۸ درصد خدمات درمانی در بخش دولتینیاز بیشتر به حضور بخش خصوصی پس از تعطیلات عیدحریرچی با تاكید بر اینكه نباید سیستم بهداشتی و كادر درمانی گرفتار فرسودگی شوند، اظهار داشت: حالا ۹۸ درصد خدمات در بخش دولتی عرضه می شود. با افق پیش رو و حركت به سمت عادی شدن و كاهش موارد بیماری باید خدمات ضروری را هم در كنار اقدامات كنترلی برای كرونا انجام دهیم. به شكلی كه پس از تعطیلات عید نیاز بیشتری به حضور بخش خصوصی در حوزه درمان خواهیم داشت.
ایزولاسیون یعنی چه؟ وی به تفاوت های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی اشاره نمود و اضافه كرد: یكی از واژه هایی كه باید به آن بپردازیم ایزولاسیون است كه در این بخش بیماران مبتلا را پیدا نماییم. از جانب دیگر قرنطینه برای افرادی به كار برده می شود كه بیمار هستند. ما خانواده، تردد و محل شغل فرد را بررسی نموده و كسانی كه در تماس با او بوده اند را قرنطینه می نماییم كه این روش شیوه جدید است اما در فاصله گذاری اجتماعی و فیزیكی همه جامعه و حتی افراد نرمال باید در این طرح با فاصله از یكدیگر زندگی كنند. موضوعی كه به دنبال آن شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، پارك ها، سینماها و... بوده ایم. این نكته مهم می باشد كه مردم بدانند از اواسط اسفند به بعد و بعد از عید از رفتار آنها نسبت به این مورد راضی بوده ایم.
چرا قرنطینه كامل در ایران اجرایی نیست؟ حریرچی افزود: چیزی كه از قرنطینه در ذهن مردم شكل گرفته است با نام خارجی لاك داون در كشور چین انجام شده است. البته در نظر بگیرید این نوع قرنطینه زمانی در آنجا اجرایی شد كه حدود پنج میلیون نفر از شهرهای آلوده این كشور خارج شده بودند. فكر می كنید آیا مردم ما تحمل این را دارند كه به آنها بگوییم به هیچ عنوان از منزل بیرون نیایید و به صورت كلی تر آیا ما این توان را داریم كه اقلام ضروری زندگی برای آنها را تهیه كرده و به درب هر منزل تحویل دهیم؟ این نوع از ماندگاری در منزل بعنوان قرنطینه در ذهن مردم شكل گرفته است. البته حالا در كشورهای اروپایی هم قرنطینه با استثنائاتی در حال انجام است؛ اول آنكه تردد به سوپرماركت ها برای تهیه اقلام ضروری زندگی مجاز است. همینطور افراد می توانند برای مراقبت از افراد پیر و یا كودكان به شكل محدود از منزل بیرون بروند. از جانب دیگر ورزش های انفرادی و بیرون بردن حیوانات خانگی به شكل محدود قابل قبول است. پس این فكر باید اصلاح گردد كه شهرهای جهان به صورت كلی تعطیل شده اند.
معاون كل وزارت بهداشت اضافه كرد: با مشاهده شبكه های خارجی CNN و الجزیره می بینیم كه حتی در شهرهای اروپایی هم برخی مردم با بی توجهی به سفارش ها در پارك ها و سایر مكان ها تجمعاتی شكل داده اند اما ما از طرح فاصله گذاری اجتماعی به میزان زیادی راضی هستیم اما نباید فراموش نماییم كه از ایده ال خود فاصله داریم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص گران شدن بعضی از درمان های بیماری های صعب العلاج به دنبال انتشار كرونا و رجوع الزامی برخی افراد به بخش خصوصی تصریح كرد: از مردمی كه استطاعت كافی مالی ندارند می خواهیم همچنان برای درمان بیماری خود به بخش دولتی رجوع كنند.
وی در مورد استفاده از كیت های تشخیص كرونا تصریح كرد: در ابتدای شیوع بیماری عمده كیت های استفاده شده اهدایی بود، اما بعد از آن كیت هایی را خریداری كردیم كه قیمت چندان زیادی نداشتند و اكنون با عنایت به این كه می خواهیم افراد نزدیك به مبتلایان به كرونا را هم تست نماییم نیازمان به تست های تشخیصی افزایش خواهد یافت. در بخشی می خواهیم تیراژ را افزایش دهیم تا افراد مشكوك بیشتری شناسایی شوند. به همین خاطر وقتی تعداد آزمایش ها افزایش یابد قیمت تمام شده هم كاهش خواهد یافت و از این به بعد امكان دارد هزینه كیت های تشخیصی با ارز دولتی در حدود هشت یورو برآورد شود. در این حوزه احتمال دارد از توان بخش خصوصی هم برای انجام آزمایشات استفاده نماییم. البته برخی آزمایشگاه هایی وجود داشتند كه با كیفیت كار پایین و هزینه های بالا خدماتی را عرضه می دادند كه برخوردهای قانونی لازم با آنها صورت خواهد گرفت.
مانع تراشی های آمریكا برای ایرانحریرچی با اشاره به مانع تراشی های كشور آمریكا برای ایران خاطرنشان كرد: مردم بدانند آمریكا نه تنها كمكی به ما نكرد بلكه موانع را هم افزایش داد. ما به آنها می گوییم بهتر است اشك تمساح نریزند. ما به كمك آنها احتیاج نخواهیم داشت و بهتر است تنها موانع را از سر راه ما بردارند. یك زمانی به ما طعنه می زدند كه شما از فرصت برای مهار بیماری استفاده نكردید اما حالا می بینیم علیرغم اینكه خودشان فرصت بیشتری داشتند حالا آمریكا، اسپانیا و ایتالیا با آنكه امكانات بیشتری دارند اما نتوانستند خدمات قابل توجهی عرضه كنند. در صورتی كه ما با تعداد تخت كمتر فعالیت بیشتری انجام می دهیم.
وی اضافه كرد: دیدیم كه زمانی كه معاون وزیر بهداشت در ایران به كرونا مبتلا شد گفتند شما بلد نیستید از خودتان مراقبت كنید اما حالا كه وزیر بهداشت انگلیس به كرونا مبتلا شده است می گویند این نشان از فعالیتهای او دارد. نباید با این سخنان به شعور مخاطب ایرانی توهین كنند.
حریرچی در مورد كمك های سازمان های بین المللی در زمینه مهار بیماری تصریح كرد: بعضی از سازمان های بین المللی كه عموما فعالیت اقتصادی دارند تحت نظر آمریكایی ها هستند كه اینگونه سازمان ها كمك هایی به ما نمی كنند اما سازمانی مانند سازمان جهانی بهداشت كمك های فنی به كشور داشته است.
روند نزولی كرونا در شهرهای پرشیوعوی با اشاره به اینكه استان گیلان از استان های پرشیوع بیماری بوده است افزود: خوشبختانه حالا شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی مبتلا شدن را در پیش گرفته اند. البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست بلكه تعداد موارد بیماری كاهش یافته است. اینكه گفته می شود برخی بیمارستان ها ظرفیت كافی ندارند باید در نظر گرفت كه با چیدن قطعات پازل كنار یكدیگر می توانیم نتیجه را ببینیم. در دستورالعمل های موجود در صورتی كه ۸۰ درصد تخت های بیمارستانی پر شده باشد ما از آن تحت عنوان بحران یاد می نماییم. این در حالیست كه ۲۰ درصد تخت ها خالی هستند. اكنون در گیلان بیمارستان ها شلوغ هستند اما نگران تعداد جدید بیمار برای بستری نیستیم.
بستری بیماران كرونا، رو به كاهشافزایش بیماران بستری در ICUحریرچی در مورد میزان بستری در تخت های آی سی یو اظهار نمود: تعداد بیماران بستری ما رو به كاهش است اما بیماران بستری در آی سی یو به علت اثر تجمعی كه وجود دارد درصدشان در حال افزایش می باشد.
ادعاهای كشف داروی ضدكرونا با اهداف تجاریوی در مورد درمان بیماری كرونا اظهار داشت: اغلب درمان های استانداردی كه برای كرونا وجود دارد اختصاصی این بیماری نیست و اثرات كم و متوسطی دارند. از جانب دیگر درمان های غیرتوصیه شده هم یا بی اثر هستند و یا می توانند مضر باشند. اینكه برخی اظهار می كنند داروی اختصاصی كرونا را كشف كرده اند باید بدانیم كه كمترین زمان برای تولید داروی اختصاصی حدود یكسال تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد. حتی بهترین داروهای ویروسی هم تا ۵۰ درصد می توانند بر درمان بیماری اثرگذار باشند. ازاین رو اگر كسی ادعای كشف داروی كرونا در زمان فعلی را داشت باید بدانید كه دروغ گفته است و بهتر است به سخنان مسؤلان وزارت بهداشت اعتماد كنید. این در حالیست كه تجارب ما نشان داده است پشت پرده برخی اقدامات اهداف تجاری قرار دارد. بعنوان مثال شركت خارجی كه ادعا می كند می خواهد اقلامی را اهدا كند با بررسی های بیشتر مشخص می شود كه هدفش چیز دیگری است. در زمینه داروهای طب سنتی هم چنین است. این بیماری تازه شناخته شده است و نه طب رایج و نه طب سنتی نمی تواند ادعایی برای درمان از راه داروی اختصاصی اش داشته باشد؛ اما این نكته مهمی است كه طب سنتی هم می تواند در بخش هایی به ما كمك نماید.
معاون كل وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در زمستان سال ۹۸ شیوع آنفلوآنزای H۱N۱ در كشور وجود داشت، اظهار داشت: ما قبل از تشخیص كرونا در كشور قاعدتا تعدادی بیمار داشتیم كه علایم شان تشخیص داده نشده است. حساسیت سی تی اسكن یكی از ابزار اصلی ما در شناسایی بیماری كووید۱۹ است. چون كه انجام تست در مرحله اول با ۳۵ درصد حساسیت روبرو خواهد بود و در صورتی كه نمونه گیری باردیگر تكرار شود حساسیت تست تا ۶۰ درصد افزایش می یابد اما پزشكان ما با انجام سی تی اسكن ریوی و وجود علایم كرونا امكان دارد به این تشخیص برسند كه بیمار رجوع كننده به كرونا مبتلا است؛ اما بعد از آنكه فرد تحت آزمایش قرار می گیرد مشخص می شود كه بیماری اش كرونا نبوده است. به همین علت تفاوت هایی در بعضی از آمار انتشار یافته به صورت كلی و استانی امكان دارد دیده شود.
اثرات روانی ناشی از فاصله گذاری اجتماعیوی با اشاره به اینكه نگرانی هایی برای اثرات روانی ناشی از فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، خاطرنشان كرد: حالا در بخشی از كشورهای اروپایی كه شیوع متوسط بیماری را دارند پیشبینی كرده اند كه خودكشی ها افزایش خواهد یافت كه این مساله هم باید مورد توجه قرار گیرد.
كاهش درآمد دولت و بیمه ها و افزایش هزینه های بهداشت و درمان كشوروی در مورد ابتلای كادر درمانی به كرونا ویروس اضافه كرد: حالا تعداد ابتلای كادر درمانی قابل توجه است، اما نگرانی فعلی ما افزایش هزینه های بهداشت و درمان كشور است. در صورتی كه دو تأمین كننده عمده اقتصاد یعنی دولت و بیمه ها كاهش درآمد داشته اند هزینه های بخش درمانی افزایش یافته است كه این در بلندمدت امكان دارد منجر به ایجاد مشكل در پرداختی ها به نظام سلامت شود.
افزایش ۵۵ درصدی تخت های ICU در طرح تحول نظام سلامتوی با اشاره به اینكه با اقدامات صورت گرفته بعد از طرح تحول سلامت ظرفیت تخت های آی سی یو در شش سال قبل بیشتر از ۵۵ درصد افزایش داشته است، تصریح كرد: حالا ظرفیت این تخت ها حدود ۹۰۰۰ تخت آی سی یو است. هم اكنون حتی در شهرهای كوچك و مرزی هم تخت آی سی یو داریم كه این مورد نتیجه توجه نظام و دولت ها به حوزه سلامت كشور بوده است. این در حالیست كه دولت های ایتالیا و اسپانیا مورد سوال قرار گرفتند كه چرا با كاهش تخت های بیمارستانی روبرو بودند. حالا آمریكا برای شهر نیویورك یك كشتی نظامی تجهیز كرده است تا مریض های عادی در این كشتی درمان شوند. در صورتی كه ما در استان سیستان و بلوچستان ۱۷۸ تخت آی سی یو داریم و در این حوزه نگرانی وجود نخواهد داشت.
مشكل تأمین ماسك برای بیمارستانها در ایام اول شیوع كروناوی اضافه كرد: در حال استخراج آمار دقیق مبتلایان كادر درمان به كرونا ویروس هستیم، اما نهایتا باید بدانیم كه ۸۵ درصد كادر درمان از بطن جامعه به بیماری مبتلا می شوند و نه بیمارستان ها، البته ما هم مانند سایر كشورهای دیگر در ایام اول شیوع بیماری در تهیه ماسك به میزان كافی و مناسب برای بیمارستان ها با مشكلاتی روبرو بودیم كه شرمنده هستیم.
كاهش چشم گیر مرگ و میر ناشی از تصادفاتحریرچی در پاسخ به این سؤال كه آیا كرونا توانسته است منافعی برای نظام درمانی كشور داشته باشد یا خیر؟ اظهار داشت: میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات به شكل قابل ملاحظه ای كاهش یافته است و بررسی های ما نشان داده است كه در بلندمدت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هم كاهش خواهد یافت. از جانب دیگر این بیماری با اثرات روانی كه داشت سبب ایجاد وحدت ملی در بین مردم شد.
وی با اشاره به اینكه چند روزی است آمار مبتلایان به كروناویروس به تفكیك استانی اعلام نمی گردد، اظهار داشت: این اتفاق از آن جهت افتاد كه با شروع مسافرت ها و یا بازگشت عده ای به شهرهای زادگاهشان آمار ساكنین و مبتلایان در بعضی نقاط به این صورت افزایش یافت اما بطوركلی ما در ۱۳ استان پرشیوع بیماری در كشور به طرز قابل توجهی شاهد كاهش شیوع هستیم. در بعضی از نقاط در ۲۰ میلیون روستایی و یا ۲۰ میلیون نفر از شهرنشینان مان تنها یك الی پنج مورد كرونا شناسایی كردیم؛ یعنی نقاطی كه خیلی كم شیوع بودند و یا در بعضی نقاط با جمعیت ۱۲ میلیون نفر تعداد موارد شناسایی شده ما كمتر از ۲۰ مورد بوده است. این مورد سبب می شود در هفته های بعد تمركز بیشتر ما بر شهرهایی باشد كه شیوع بسیار كمی داشتند تا به طور كلی از بیماری پاك شوند.
احتمال ادامه تعطیلی های فعلی تا ۲۰ فروردینوی با اشاره به اینكه احیانا تعطیلات فعلی تا ۲۰ فروردین ماه ادامه داشته باشد خاطرنشان كرد: در چنین شرایطی عرضه خدمات در بخش دولتی و خصوصی كاهش یافته است، اما در مدت های بعد بخش خصوصی به كمك بخش دولتی خواهد آمد.
وی در مورد وجود تناقضات در بعضی اظهارنظرها تصریح كرد: مطالعات ما در زمینه این بیماری نوپدید شاید در كوتاه مدت نتیجه ندهد و یا خیلی از موارد انتشار یافته از مطالعات برداشت غلط باشد كه این مورد سبب می شود برخی تناقضات در اظهارنظرها مشاهده شود.
هزینه های درمان كرونا در بیمارستان هاوی در مورد هزینه های درمان مبتلایان به كووید۱۹ اظهار نمود: تا كنون از كسانی كه به این بیماری مبتلا شده اند در اغلب نقاط حتی ۱۰ درصد سهم فرانشیز خودشان را هم نگرفته ایم اما دو مشكل عمده در این حوزه وجود دارد؛ اول كسانی كه خودشان را بیمه نكرده اند و دوم اتباع افغانستان كه به شكل غیرمجاز در كشور ساكن بوده اند و آنها هم بیمه نداشته اند.
غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانیحریرچی با اشاره به اینكه پایش های مسافران از راه سامانه سیب صورت گرفته است، اظهار داشت: طی تماس با سامانه ۴۰۳۰ بررسی های افراد را انجام داده ایم و تا كنون ۵۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر را غربالگری كرده ایم كه از این تعداد بخش عمده ای را خودمان با آنها تماس گرفته ایم و بخشی هم خودشان با ورود به سامانه با ما ارتباط برقرار كرده اند.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینكه ستاد ملی مقابله با كرونا دارای بخش های اقتصادی، اجتماعی و... است، اظهار داشت: تمام مسائل را در این ستاد بررسی می نماییم و پیشبینی های لازم را انجام می دهیم، اما نكته مهم آن است كه برای حل مشكلات باید وحدت كلمه داشته باشیم. شرایط فعلی زمان مناسبی برای تسویه حساب های سیاسی نیست و همه افراد باید برای كمك به قطع زنجیره انتقال بیماری تلاش كنند.




منبع:

1399/01/10
23:27:36
5.0 / 5
3287
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , اقتصاد , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین