یك كارشناس محیط زیست عنوان كرد

ساماندهی پسماندهای شمال کشور با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی

ساماندهی پسماندهای شمال کشور با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی خشکشوئی آنلاین: در پی تاکیدات رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه پسماند در خصوص اولویت ساماندهی پسماند استانهای شمالی کشور، یک کارشناس محیط زیست اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می تواند در دستیابی به این هدف موثر باشد.



به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا موضوع پسماند و زباله یکی از مهم ترین مسائل محیط زیستی است. بگفته علی سلاجقه - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - در استانهای شمالی، زباله ها جایی برای دفن ندارند. این مساله استانهای شمالی کشور را با بحران جدی روبه رو کرده است بدین سبب ساماندهی این مشکل در اولویت ماست.

سهیل اولادزاد نیز در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید بر ضرورت تحقق ساماندهی پسماندهای شمال کشور، به راهکارهای دستیابی به این هدف اشاره و اظهارکرد: ابتدا باید طبق قانون مدیریت پسماند با خریدوفروش غیرقانونی پسماندهای شهری برخورد شود.

این کارشناس اولویت دوم را لغو مجوز تمامی مراکز جمع آوری ضایعات طبق قانون مدیریت پسماند ذکر کرد.

وی جلوگیری از تفکیک زباله بصورت دستی در مراکز دپوی زباله و اخراج تمامی پیمانکاران تفکیک زباله در مقصد را که البته با عنوان "نگهداری و بهسازی محل دفن" فعالیت می نمایند را راه حل سوم مدیریت پسماند استانهای شمال کشورعنوان کرد.

اولادزاد به اهمیت آموزش در حوزه مدیریت پسماند اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده از امکانات آموزشی شهرها، آموزش و پرورش و صداوسیما مطابق با وظیفه قانونی عنوان شده در قانون مدیریت پسماند علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های برنامه های توسعه کشور برای آموزش مردمی خصوصاً جهت کاهش تولید دورریز مواد غذایی، کاهش تولید پسماند آلی و در نهایت تفکیک زباله از اولویت های بعدی دراین زمینه دانست.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ضرورت مدیریت پسماندهای کشاورزی به اولویت پنجم اظهارکرد: ساماندهی و شناسایی مراکز تولید پسماند کشاورزی و جداسازی کامل پسماند کشاورزی از پسماند شهری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارست.

اولادزاد در ادامه تعیین وضعیت قراردادهای قدیمی سایت های کمپوست و نیروگاه های زباله سوز شمال کشور را یکی دیگر از راهکارهای مدیریت پسماندهای شمالی ذکر کرد.

وی در مورد اولویت هفتم برای مدیریت پسماند فرامنطقه ای توضیح داد: باتوجه به نزدیکی شهرها و ایجاد شهرهای کوچک در صورت رعایت قانون مدیریت پسماند، ایجاد بندهایی در بخشنامه مدیریت پسماند جهت پهنه بندی کردن استانهای شمال کشور از اهمیت بالایی برخوردارست.

اولادزاد به روبه رو بودن با ده ها مدیر شهری با تفکرات مختلف و مدت زمان اندک مدیریت اشاره نمود و اظهار داشت: با این شرایط نیاز به مدیریت مستقل تخصصی خارج از شرایط فعلی داریم.

این کارشناس محیط زیست ایجاد فضاهایی مشابه شهرک های صنعتی با عنوان شهرک های بازیافت که تمامی فعل و انفعالات مدیریت پسماند در آنها صورت بگیرد را خواهان شد و توضیح داد: پروسه مدیریت پسماند چند وجهی است. به این معنا که نمی توان با یک راهکار به مسئله خاتمه داد. بعنوان نمونه مدیریت پسماندهای الکترونیکی، از پسماندهای آلی یا ویژه کاملا جدا هستند و نمی توان تنها با یک خط معیار از سالم سازی صحبت کرد.

اولادزاد آخرین راه حل را ایجاد و فعال کردن اپلیکیشن های مدیریت پسماند بصورت خصوصی و مشروط به ساماندهی پسماندهای آلی ذکر کرد و اظهار داشت: این کار یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از سرقت زباله و تشکیل باندهای مافیایی در این حوزه می باشد. بهترین شیوه کار بهره گیری از این اپلیکیشن ها شکستن انحصار است به شکلی که افراد مختلف امکان طراحی اپلیکیشن و ارائه آن به سازمان های متولی مانند شهرداری و محیط زیست را داشته باشند. حضور شرکت های مختلف، سطح کیفیت فعالیت ها و خدمات را بالا می برد و از فساد بیشتر جلوگیری می کند.

وی یکی دیگر از راهکارهای مورد استفاده در بعضی کشورها برای مدیریت پسماند، تبدیل آنها به گاز طبیعی بوسیله دایجسشن ها یا هاضمه های زباله ذکر و اظهارکرد: از این گاز می توان در منازل و اتومبیل های شهری خود بهره برد.
برخورد مسئولان با پروسه زباله سوزی چیست؟
اولادزاد درباره اطلاعات ناکافی برخی مسئولان در حوزه زباله سوز اظهارکرد: آنان به سبب اطلاعات ناکافی و تحقیق نکردن درباره این موضوع، زباله سوز را فرآیندی که یک شعله گاز زباله ها را می سوزاند می دانند؛ در صورتیکه اصلا به اینگونه نیست و خود زباله باید حرارت آن نیروگاه را تامین کند و در آخر به برق دهی یا گازدهی برساند.

وی اشاره کرد: در نهایت محصول ما از پروسه زباله سوزی باید «انرژی» باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد دولت باید سوبسید و گاز بدهد تا بتوانیم زباله ها را بسوزانیم و این کار توجیه اقتصادی ندارد بدین سبب از تعداد فیلترهای دودکش زباله سوز کم می شود که به ایجاد آلودگی های بسیار خطرناک از زباله سوزی منجر می شود.

این کارشناس محیط زیست به ترکیبات فلوردار در زباله سوزها اشاره نمود و اظهار داشت: این ترکیبات مانند موادی که در بمب های شیمیایی استفاده می شد، عمل می کنند. احتمال وجود ترکیبات اسیدی در پروسه خروجی زباله سوز یا دودکش ها نیز وجود دارد.

اولادزاد به اهمیت کنترل پروسه زباله سوز و خطرناک بودن ادعای برخی مسئولان در خصوص این که زباله سوزهای شرکت TTS قابلیت مخلوط سوزی دارند نیز اصرار کرد.
با بحران پسماند استانهای شمالی کشور چه کنیم؟
این کارشناس محیط زیست به وجود بحران محیط زیستی در شمال کشور اصرار کرد و اظهار داشت: ما طرح های پسماند را در استانهای شمالی تدوین کرده ایم. بعنوان مثال در بخش سروان استان گیلان پنج سال قبل طرح جامع پسماند توسط دانشگاه نوشته و از جانب مسئولان توسط دانشگاه ها راهکارهای جدید ارائه شد اما اجرائی نشد. صداوسیما و شهرداری وظیفه انجام اقدامات فرهنگی درباره این مساله را داشتند ولی عملا اقدامی دراین زمینه انجام ندادند.

این کارشناس محیط زیست افزود: در سالهای اخیر زباله های باارزش توسط افرادی که بعضاً مغازه های خریدوفروش ضایعات دارند با مجوز صنفی سازمان صنعت و معدن به سرقت می رود، در صورتیکه این کار ضد قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ کشور و در قانون هرگونه حمل، نگهداری، خرید وفروش پسماند بدون گرفتن مجوز از نهاد هایی مانند وزارت کشور ممنوع اعلام شده است.

اولادزاد وجود این موارد را موجب عدم رغبت سرمایه گذاران به این حوزه دانست و اظهار داشت: این وضعیت در حالی حکمفرماست که همیشه سرمایه گذاران زیادی وجود داشتند و می توانستند با بخش خصوصی وضعیت زباله در استان های شمالی کشور را متحول کنند. هم اکنون سرمایه گذاران بیشتر در بحث پسماند های صنعتی فعالیت دارند.

این کارشناس محیط زیست وجود همکاری بین تمامی نهادها حتی برخورد نهادهای انتظامی با این شرایط را ضروری دانست.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به پروسه ارائه یک طرح مدیریت پسماند و معرفی سرمایه گذار اشاره و اظهارکرد: سرمایه گذاران در انواع کمیسیون ها، کمیته ها و کارگروه های مدیریت پسماند در شهرداری ها، شوراها، فرمانداری ها، استانداری ها باید بصورت جداگانه شرکت نمایند که غالبا افراد با تخصص مرتبط نیز حضور ندارند. این وضعیت سبب از دور خارج شدن سرمایه گذاران می شود.

اولادزاد با انتقاد از نحوه عملکرد سازمان محیط زیست در حوزه طرح های ارائه شده در زمینه مدیریت پسماند اظهارکرد: محیط زیست دراین زمینه کم کاری می کند و حتی از این سازمان شکایت شد ولی به نتیجه نرسید. درکل برخورد بازدارنده ای در حوزه برخورد با کم کاری در این عرصه صورت نمی گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خواهان نگاه واقع بینانه و متفاوت تشکل های مردمی و رسانه ها به موضوع زباله ها شد و اظهار داشت: در سالهای قبل برگزاری همایش ها، سفر مسئولان و ارائه راهکارهای بی شمار انجام شده اما نتیجه بخش نبوده است و باید با فساد در حوزه پسماند برخورد شود.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به سازمان صمت اظهار داشت: طبق قانون مدیریت پسماند اجازه خرید، فروش و نگهداری زباله به هیچ کس به جز شهرداری ها البته با مجوز نباید داده شود.
بودجه مورد نیاز برای مدیریت پسماند شمال کشور
این کارشناس محیط زیست به بودجه مورد نیاز برای انجام این راه حل ها اشاره نمود و توضیح داد: این کار نیاز به اختصاص دادن بودجه زیادی ندارد. اگر شرایط را برای سرمایه گذاران خصوصی ایجاد نماییم، بدون هزینه دولتی می توان تحت قالب قراردادهای BOT(ساخت، بهره برداری و واگذاری) کار را به پیمانکاران سپرد. حتی بعد از مدتی مجدد شهرداری می تواند آن سرمایه گذاری انجام شده را پس بگیرد و به مردم بازگرداند.

وی درباره مدت زمان این قراردادها اظهار داشت: بطور معمول در این موارد قراردادهای ۱۰یا۱۵ ساله بسته می شود و بعد از این مدت ماشین آلات و دستگاهها، نوسازی می شود و به مردم بازمی گردد.

این کارشناس محیط زیست به دلیلهای عدم سرمایه گذاری ها اشاره نمود و اظهار داشت: توجیه اقتصادی سرمایه گذاری ها در به دست آوردن زباله های باارزش و ساماندهی زباله از محل فروش انرژی آنها است چون زباله ارزشمندی به دست نمی آورند، این کار را انجام نمی دهند.




1401/03/07
09:17:33
0.0 / 5
562
تگهای خبر: آلودگی , آموزش , اتو , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین