مازوت را فراموش کنید متهم جدید آلودگی هوای تهران را بشناسید!

مازوت را فراموش کنید متهم جدید آلودگی هوای تهران را بشناسید! به گزارش خشکشوئی آنلاین، هرچند که به دنبال روزهای آلوده پاییز و زمستان سال جاری، بارها از جانب مسؤلان مسئله مازوت سوزی در تهران تکذیب شده است، اما برپایه آنچه که مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس اسبق سازمان محافظت از محیط زیست می گویند، گازوئیل مصرفی کیفیت نگران کننده ای دارد و چندان با مازوت سوزی فرقی ندارد.



الهه جعفرزاده: شهر تهران سالهای گوناگونی است که با پدیده آلودگی هوا دست وپنجه نرم می کند و میزبان آلاینده ها و ذرات معلقی است که با تیره کردن آسمان شهر، نفس کشیدن را برای شهروندان دشوار می کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدا تا پایان دیماه سال جاری، ما ۱۲ روز هوای ناسالم، ۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و تنها ۱۱ روز قابل قبول از لحاظ کیفیت هوا را در تهران شاهد بوده ایم و این در شرایطی است که تهران طی یک ماه اخیر، مطلقاً هیچ روز پاک و سالمی را پشت سر نگذاشته است.
طی دو سه سال گذشته تا کنون، مساله مازوت‎ سوزی بعنوان یکی از دلایل آلودگی مضاعف هوای تهران مطرح شد؛ اما صحت این مورد کماکان در هاله ای از ابهام است. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، اخیراً از افزایش ۵ برابری میزان دی اکسید گوگرد در هوای شهر تهران اطلاع داد و علت آنرا استفاده برخی صنایع از سوخت های سنگین حاوی مقادیر بالای گوگرد دانست. اما داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مدتی قبل با تکذیب این مورد در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: «در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶ آذر، شاخص دی اکسید گوگرد در ایستگاه ها افزایشی بود، اما صرفا در بعضی ایستگاه ها این شاخص در شرایط ناسالم و عبور از عدد ۱۰۰ قرار گرفت.» به باور او، مازوت سوزی نمی تواند دلیل این اتفاق باشد، چونکه امکان استفاده از مازوت در شهر تهران وجود ندارد.
گفته شده در سایر استان ها همچون مشهد، همدان، تبریز، سیستان و بلوچستان، اصفهان، البرز، قزوین و بندرعباس نیروگاه هایی وجود دارند که از مازوت بعنوان سوخت صنایع خود استفاده می نمایند و گل علیزاده (در گفتگو با ایسنا) در اینباره صراحتاً اعلام نموده است: «ما هیچگاه مازوت سوزی در کشور را تکذیب نکردیم، تنها مازوت سوزی در تهران را تکذیب می نماییم چون که واقعاً چنین چیزی وجود ندارد.»
با نگاهی به داده های چند سال گذشته، میتوان دریافت که سطح آلودگی در تهران نسبتاً ثابت مانده است. این سطوح از آلودگی هوا، گروههای حساسی چون کودکان خردسال، افراد مسن، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا افرادی را که به آلاینده های شیمیایی حساسیت دارند، در معرض خطر قرار می دهد.

حمل و نقل فرسوده، دلیل هوای آلوده
بر اساس اطلاعات موجود در سایت کنترل کیفیت هوا (IQAir)، آلودگی تهران از چند منبع نشأت می گیرد؛ مقدار زیادی از این آلودگی مستقیماً از به کارگیری وسایل نقلیه فرسوده و استفاده از سوخت های نامرغوب و بی کیفیت ناشی می شود.
همانطور که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت های اصلاحات و اعتدال، در گفت وگوی خود با خبرآنلاین، عقب ماندگی در حوزه حمل و نقل عمومی را یکی از علل آلوگی هوا دانسته و اشاره کرده بود: «حمل و نقل عمومی با سرعت کافی، نوسازی و توسعه پیدا نکرده و با فرض این که تهران به ۱۲ هزار اتوبوس نیاز دارد و اتوبوس های فعال پاسخگوی نیازهای شهری نیستند، خیلی از اتوبوس های موجود هم بسیار فرسوده اند.»
طبق مصوبات دولت، در مورد ورود اتوبوس های دیزلی به شهر ممنوعیت وجود دارد؛ سوخت مصرفی این اتوبوس ها گازوئیل است و سوزاندن گازوئیل، باعث آلودگی در سطوح گسترده و آزادسازی ذرات و آلاینده های دیگر می شود. اما با این وجود و بر مبنای آمارهای سال گذشته، هر شب حدود ۱۰ هزار کامیون وارد شهر تهران می شود.
با در نظر گرفتن ضریب سوخت، مشخص است که خیلی از خودرو های جاده ای هم اغلب قدیمی هستند و طبیعی است که با گذشت زمان، استانداردهای لازم در آنها افت پیدا کند.
ابتکار همینطور می گوید: «در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح گردید و ۵۰۰۰ پی پی ام و یا همان ۵۰۰۰ قسمت در میلیون بود که این میزان را به ۵۰ پی پی ام رساندیم، ولی هم اکنون ظاهرا باردیگر بالا رفته و گزارش هایی که امروز هم وجود دارد، بسیار نگران کننده است. بنابراین است که مسئله بودجه و نوسازی فرایند پالایشگاه ها و بهبود عملکردها مهم می باشد.»



سوخت نامرغوب، مولّد ذرات آلاینده در هوا
گفته می شود گازوئیلی که برای خارج از شهر تهران استفاده می شود، معمولا از استانداردهای لازم برخوردار نیست. با استناد بر داده های منبع تخصصی IQAir در مورد پایش کیفیت هوای تهران، صرف نظر از علل ژئوپلیتیکی دخیل در این موضوع، تحریم های بین المللی شرایطی را به وجود آورده که پالایشگاه های ایران را به استفاده از سوخت هایی با کیفیتِ پایین تر از حدنصابِ بین المللی وا داشته است.
حسین شهیدی، مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم پیشتر در همین باره و در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشته بود: «مسئولان می گویند در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی شود اما اثرات منفی گازوئیلی که استفاده می نمایند، کمتر از مازوت نیست. گازوئیلی که هم اکنون برای خارج از شهر تهران استفاده می شود معمولا استانداردهای لازم را ندارد.»
به گفته شهیدی، محتوای گوگرد گازوئیلی که در تهران استفاده می شود زیر ۵۰ PPM است، اما گازوئیلی که مورداستفاده کارخانه هاست، مقدار گوگرد بیشتری دارد و حتی میزان آن به ۷ هزار PPM هم می رسد. به نظر می آید که عامل افزایش گوگرد در هوا که منجر به این سطح از آلودگی شده، در ارتباط با مشکلات جانبی گازوئیل (اعم از کیفیت آن) است.
در اوایل دهه ۱۹۷۰، سازمان محافظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) شش آلاینده اصلی هوا را لیست کرد که بر کیفیت هوا تاثیر داشتند و محدودیت هایی برای غلظت این آلاینده ها تعیین کرد. این شش آلاینده عبارتند از: ازن (O۳)، ذرات معلق (PM ۲.۵ و PM ۱۰)، مونوکسید کربن (CO)، دی اکسید گوگرد (SO۲)، دی اکسید نیتروژن (NO۲) و سرب (Pb).
طبق گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، طی یک ماه اخیر، تهران افزایش ۳ تا ۵ برابری دی اکسید گوگرد را در هوای خود تجربه کرده است. مقدار گوگرد در سوخت ها و فرآورده های نفتی با هم متفاوت است؛ نفت کوره یا مازوت بین ۲/۵ تا ۳/۵ درصد، گازوئیل بین ۰/۵ تا ۱ درصد و زغال سنگ بین ۰/۱ تا ۴ درصد گوگرد دارد. این آلاینده ها اغلب از نیروگاه های زغال سنگ، نیروگاه ها، کارخانه های صنعتی و حتی وسایل نقلیه جاده ای (مانند کامیون ها) ناشی می شوند.
موضوع بهره گیری از سوخت های بی کیفیت و به کارگیری وسایل نقلیه فرسوده منجر به تولید مقادیر زیادی دود و ذرات آلاینده در هوا می شود. از طرفی، تعداد زیادی کارخانه صنعتی در مجاورت محدوده شهر تهران وجود دارد که خیلی از آنها از سوخت های سنگین فسیلی برای ماشین آلات خود استفاده می نمایند. هرکدام از این عوامل به نوع خود در افزایش سطح آلودگی هوا در تمام طول سال نقش دارند. بیشتر بخوانید: هشدار معصومه ابتکار: وضع کیفیت گازوئیل بسیار نگران کننده ست/هر شب ۱۰هزار کامیون وارد تهران می شود
۴۷۲۳۲

1401/11/04
14:56:38
0.0 / 5
416
تگهای خبر: آسمان , آلودگی , اتو , اتوبوس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین