۷۵ درصد از سازمان ها نقشه راه مشخص برای بهره برداری از هوش مصنوعی مولد ندارند

۷۵ درصد از سازمان ها نقشه راه مشخص برای بهره برداری از هوش مصنوعی مولد ندارند خشکشوئی آنلاین: مدیر سابق محصول هوش مصنوعی بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور، در اینوتکس 2025 هشدار داد که 75 درصد شرکتها فاقد نقشه راه مشخص برای استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند؛ در صورتیکه استفاده از این فنآوری در یک سال قبل دو برابر شده است.


به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در جریان نشست ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۵، علی منصور در سخنرانی خود با عنوان «بازتعریف بی سروصدای مدلهای کسب وکار با هوش مصنوعی»، بر لزوم تدوین نگاهی عملیاتی و هوشمندانه برای استفاده از هوش مصنوعی مولد در شرکتها تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به یافته های یک گزارش پژوهشی جدید، اظهار داشت: ۷۵ درصد از شرکتها هیچ نقشه راه مشخصی برای بهره برداری از هوش مصنوعی مولد ندارند. همین طور کمتر از ۴۰ درصد مدیران ارشد درک دقیقی از ارزش افزوده این فناوری برای کسب وکار خود دارند. این در شرایطی است که استفاده از هوش مصنوعی مولد در شرکتها از ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
منصور با استناد به این داده ها، تاکید کرد: پرسش اصلی امروز دیگر «آیا باید از AI استفاده کنیم؟» نیست، بلکه «چگونه و از کجا باید استفاده کنیم؟» اهمیت بیشتری دارد و این در شرایطی است که خیلی از سازمان ها هنوز درک روشنی از نقاطی که هوش مصنوعی می تواند برایشان ارزش خلق کند، ندارند.
وی در ادامه، فریم ورکی پنج مرحله ای را برای پیاده سازی مؤثر هوش مصنوعی مولد در سازمان ها پیشنهاد کرد و اظهار داشت: اولین اولویت «شناسایی پتانسیل ها، بررسی فرآیندهای تکراری، زمان بر و داده محور »است. در این حوزه سازمان ها باید لیستی از حوزه هایی تهیه کنند که بیشترین پتانسیل برای خودکار سازی یا ارتقاء با کمک AI را دارند.
منصور دومین اولویت را شناخت کاربردهای بالفعل (use cases) عنوان و سفارش کرد که سازمان ها از راهکارهای ساده و اثبات شده مانند چت بات ها یا تولید محتوای خودکار شروع کنند و از عقب ماندن در این عرصه های اساسی بپرهیزند و سازمان ها باید لیستی از حوزه هایی تهیه کنند که بیشترین پتانسیل برای خودکار سازی یا ارتقاء با کمک AI را دارند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان ها از راهکارهای ساده و اثبات شده مانند چت بات ها یا تولید محتوای خودکار شروع کنند و از عقب ماندن در این عرصه های اساسی بپرهیزند.
منصور اظهار داشت: سومین گام، اولویت بندی پروژه ها است. سازمان ها بجای تمرکز بر پروژه های جاه طلبانه و بزرگ، باید پروژه های کوچک تر، عملیاتی تر و قابل اجرائی را که می توانند زمینه ساز تغییر فرهنگی در سازمان شوند، برگزینند.
وی سفارش کرد: در اولویت بندی پروژه ها سه عامل اثرگذاری، سهولت اجرا و هم راستایی با اهداف راهبردی مد نظر قرار گیرند.
منصور افزود: چهارمین اولویت ارزیابی داده است. دسترسی به داده های کافی و ابزارهای مناسب برای اجرای پروژه های AI، شرط موفقیت سازمان هاست. سازمان ها باید قبل از آغاز، زیرساخت های لازم را بررسی نمایند.
منصور اظهار داشت: پنجمین گام، تطابق با استراتژی کلان سازمان است.
وی هشدار داد که در صورت عدم هم راستایی پروژه های AI با اهداف کلان، این پروژه ها بجای آنکه در خدمت سازمان باشند، به باری بر دوش تیم ها تبدیل می شوند و شانس موفقیت کاسته می شود.
منصور همین طور تاکید کرد که پرسش درست این نیست که «کجا می توان از AI استفاده کرد؟»، بلکه باید پرسید: «AI در کدام مساله می تواند راهکار بهتری نسبت به وضعیت فعلی ارائه دهد؟» این رویکرد مسئله محور بجای ابزارمحور بودن، موجب می شود پروژه ها از معنا و ضرورت بیشتری برخوردار شوند و از شکست مصون تر باشند.
وی سخنان خودرا با این هشدار به انتها رساند که تمرکز بیش از اندازه روی پروژه های پیچیده و نمایشی، سازمان ها را از مسیر پیشرفت واقعی دور می کند: سنگ بزرگ نشانه نزدن است. شروع با پروژه های کوچک اما تأثیرگذار، موسس فرهنگ هوش مصنوعی در سازمان خواهد بود.



1404/02/12
16:57:24
0.0 / 5
20
تگهای خبر: تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خشک شوئی آنلاین

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است : 1395~1404

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین
لاندری باکس، فراتر از یک خشکشویی آنلاین، به سلامت جامعه و رونق کسب و کارها اهمیت می‌دهد