زنی که غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کرد

زنی که غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کرد به گزارش خشکشوئی آنلاین، هجدهم آبان سالگرد درگذشت زنی است که بی شک یکی از کم شمارترین شهروندان ایرانی است که در هر جایگاهی که قرار گرفته مشارکت و مشارکت جویی از اولین اولویت های کنشگری اش بوده است.



بانو "توران میرهادی" در سال ۱۳۰۶ در شمیرانات از مادری آلمانی و پدری ایرانی زاده شد. گرچه او را یکی از با اهمیت ترین کنشگران موسس نهاد کودکی در ایران می دانند اما بی شک از برجسته ترین کارهایش راه اندازی مدرسه (تجربی) فرهاد، شورای کتاب کودک و تهیه فرهنگنامه کودک و نوجوان است. پرداختن به هر یک از این مجموعه ها نیاز به فضای گسترده تری دارد و همچنان کارشناسان فرهنگی-آموزشی درگیر توصیف و تحلیل کارهای فراگیر و اثرگذار وی در این سه مجموعه اند.

اما آنچه نگارنده را در اندک مطالعه و نشست وبرخاستی که با نزدیکان او داشته به تحسین واداشته، کنشگری شگفت و مشارکت جویانه اش در زمینه های فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی اوست. میرهادی در همه فعالیتهای زندگی پربارش کنشگری مشارکت جو بود. این روش کنشگری، بیشتر از هر گستره ای خویش را در مدرسه فرهاد و تهیه فرهنگنامه نشان داده و می دهد. بررسی و تحلیل چنین کنشگری در فرهنگنامه به کارشناسان فرهنگی سپرده شده و در این جا اندکی به مدرسه فرهاد پرداخته می شود.

یکی از شعارهای بنیادین و نهادینه شده در زیست پربار توران خانم "تبدیل غم بزرگ به کار بزرگ" بود که البته از مادرش به او رسیده بود. بعد از مرگ فرهاد، برادر کوچک اش، در یک تصادف رانندگی، توران خانم غم بزرگِ از دست دادن برادر را به کار بزرگِ راه اندازی مدرسه فرهاد تبدیل کرد. وی در سال ۱۳۳۴ این مدرسه را پایه گذاری کرد و در کنار همسرش، محسن خمارلو، مدیریت آنرا به عهده گرفت. اما شکلِ مدیریت میرهادی بسیار متفاوت با مدیریت فراگیر در آن دوران و حتی این زمان بود. مدیریت شورایی و مشورت در همه امور مدرسه با دست اندرکاران، از معلمان گرفته و دانش آموزان تا خانواده ها، آموزش مشارکتی در کلاس و تدریس بوسیله دانش آموزان و تسهیلگری معلمان، سپردن خیلی از کارهای کلاس و مدرسه به بچه ها، تهیه روزنامه های دیواری و مدیریت بچه ها در برنامه های پر شمارِ فوق برنامه، از بازدیدهای علمی گرفته تا رفتن به بازار و بازدید از شغل های روزمره در کوچه و خیابان و گردش های تفریحی و گشت وگذار در کوه و دشت و جنگل، و حتی نوشتن کتاب های درسی سال با مشارکت بچه ها و معلمان و... از آن جمله اند.

چنین روشی در مدرسه و مدیریت آن، چنان درخشید که در سال ۱۳۵۲ و به دنبال نوسازی ساختار آموزشی کشور، مدرسه فرهاد الگویی شد برای مدرسه هایی که تجربی نامیده شدند. مدرسه فرهاد با بکارگیری دانش آموزان برای اداره مدرسه و دوری از رقابتهای معمول و پرآسیب میانِ آنان، محیطی امن، شاد و پرنشاط، مهارت-محور و انگیزه بخش بوجود آورد و زمینه کوشش های خودجوش، ذاتی و وجودی را برای تک تک بچه ها فراهم نمود؛ که پیامدش پرورش دانش آموختگانی تلاشگر، اثربخش و کامیاب در زندگی فردی و اجتماعی بود. طبع مشارکت جوی توران خانم در فرهنگنامه کودک و نوجوان هم زمینه تلاش چند دهه ای این نهاد مستقل و مردم نهاد را چنان فراهم نمود که مشارکت داوطلبانه ی چند صد دانش آموز و دانشجو، کارشناس، ویراستار و حتی نخبه ی دانشگاهی را سال ها در کنار هم برای آفرینش چنین اثر ماندگار و ارزشمندی گردآورد و بسیار بسیار خوش درخشید و خوشبختانه همچنان می درخشد.

ارزشمندی کوشش های بانو میرهادی آن جا خویش را بیشتر نشان میدهد که در ده-بیست سال قبل کشورهایی مانند فنلاند، دانمارک، ژاپن و... که پرچمدار آموزش و پرورش پیشرو هستنئد در راه آموزه های نظری و عملی او هستند و شعار روز جهانی آموزگار (۲۰۲۵) "بازآفرینی آموزگاری به عنوان حرفه ای مشارکتی" بود؛ سفارش ای که بعد از گذشت چندین دهه روش یا روش های آموزشی میرهادی را تایید پیگیری می کند.

یاد و نامش ماندگار و جاوید باد.

*آموزگار

1404/08/18
09:18:40
0.0 / 5
7
تگهای خبر: آب , آموزش , تصادف , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خشک شوئی آنلاین

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است : 1395~1404

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین
لاندری باکس، فراتر از یک خشکشویی آنلاین، به سلامت جامعه و رونق کسب و کارها اهمیت می‌دهد