تشخیص اوتیسم با استفاده از نوار مغزی

تشخیص اوتیسم با استفاده از نوار مغزی خشكشوئی آنلاین: پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدید خود ادعا كردند شاید بتوان با استفاده از نوار مغزی، علائم اوتیسم را در نوزادان سه ماهه تشخیص داد.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، گروهی از پژوهشگران "بیمارستان كودكان بوستون" (Boston Children's Hospital) و "دانشگاه بوستون" (BU) در آمریكا، روش غیرمنتظره ای را برای تشخیص اختلال اوتیسم ابداع نموده اند.
پژوهش آنها نشان داده است كه شاید سنجش فعالیت مغز با استفاده از نوار مغزی در سن سه ماهگی، رشد احتمالی اوتیسم را در نوزاد پیش بینی نماید.
بر مبنای این پژوهش، مداخله زودهنگام و راهنمایی در نوزادان مبتلا به اوتیسم، می تواند برای متعادل كردن آغاز نشانه های بیماری، سودمند باشد؛ اما تشخیص واضح اختلال اوتیسم با وجود نشانه هایی كه عموما تا سن دو سالگی ظاهر نمی شوند و تشخیص رسمی بیماری كه بعد از چندین سال صورت می گیرد، دشوار است.
اخیرا، پژوهشگران برای یافتن راه های تشخیص زودهنگام اوتیسم، روش های بسیاری همچون آزمایش خون و ردیابی چشم انجام داده اند. یكی از امیدواركننده ترین پژوهش های اخیر كه سال قبل در "دانشگاه كارولینای شمالی در چپل هیل" (UNC) انجام شد، روش حدودا دقیقی را جهت استفاده از اسكن های "تصویرسازی تشدید مغناطیسی كاركردی" یا " اف ام آرآی" (fMRI) در نوزادان 6 ماهه عرضه داد. هرچند این پژوهش هنوز مراحل ابتدایی را می گذراند، مشخص شده كه اسكن های اف ام آرآی پرهزینه و زمان بر هستند و آزمایش آنها روی نوزادان دشوار است؛ ازاین رو نمی توان گفت ایده آل ترین ابزار برای تشخیص اوتیسم هستند.
اكنون، گروه پژوهشی دانشگاه بوستون ادعا كرده اند شاید بتوان با استفاده از نوار مغزی كه اغلب در زمینه مربوط به امراض كودكان به كار می رود، تشخیص موفقی را عرضه داد.


"چارلز نلسون" (Charles Nelson)، از نویسندگان این پژوهش می گوید: نوارهای مغزی، كم هزینه و غیرتهاجمی هستند و استفاده از آنها برای معاینه نوزادان، آسان است.
در بخشی از این پروژه، نوار مغزی 188 نوزاد در سنین سه، 6، 9، 12، 18، 24 و 36 ماهگی بررسی گردید. پژوهشگران، بیش از نیمی از نوزادان را كه خواهر یا برار مبتلا به اوتیسم داشتند، در معرض خطر رشد اوتیسم تشخیص دادند؛ درحالی كه 89 نفر، كمتر در معرض خطر بودند. بعد از آن، برای تحلیل عمیق 6 تركیب موج متفاوت نوار مغزی، از الگوریتم های كامپیوتری استفاده شد كه نتایج آن، واقعا امیدواركننده بود. “
"ویلیام بوسل" (William Bosl)، از اعضای "برنامه كامپیوتری انفورماتیك سلامت" (CHIP) بیمارستان كودكان بوستون می گوید: نتایج این بررسی، شگفت آور بود. دقت پیش بینی ما تا سن 9 ماهگی، حدودا 100 درصد بود و توانستیم شدت اوتیسم را هم پیش بینی نماییم.
این پژوهش در مورد اتصال عصبی، در بررسی تشخیص ابتدایی اوتیسم، نقش مهمی دارد. به خاطر پیچیدگی این شرایط، آغاز آن، بیشتر ناشی از تركیب انتزاعی آن با شرایط محیطی و ژنتیك است.
این مورد نشان داده است كه ممكن است نشانگرهای زیستی ساده موجود در خون، بزاق و ادرار، سنجش دقیق یا قابل اعتمادی از این شرایط در سنین ابتدایی عرضه كنند.
نلسون ادامه داد: ما باور داریم ممكن است نوزادانی كه خواهر یا برادر بزرگتری با اختلال اوتیسم دارند، استعداد ژنتیكی رشد اوتیسم را داشته باشند. این مورد به همراه تعامل با یك عامل ژنتیكی یا محیطی دیگر، برخی نوزادان را در معرض رشد اوتیسم قرار می دهد. البته لازم به ذكر است همه نوزادانی كه خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم دارند، در معرض مبتلا شدن به این بیماری نیستند.
شاید توانایی ردیابی رشد عصبی نوزاد با استفاده از سنجش نوار مغزی، روش دقیقی را برای بررسی مغز در حال رشد عرضه نماید و امكان مداخله در مواردی را كه امكان تشخیص اوتیسم در آنها وجود دارد، فراهم آورد.
این پژوهش، در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید.



1397/02/12
14:28:36
5.0 / 5
4740
تگهای خبر: بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین