فخاری در نطق پیش از دستور خود عنوان كرد

احتمال افزایش نرخ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال با اجرای طرح جمع آوری كودكان كار

احتمال افزایش نرخ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال با اجرای طرح جمع آوری كودكان كار خشكشوئی آنلاین: رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران به مناسبت روز جهانی مبارزه با كار كودك آمار متفاوتی را از وضعیت كودكان كار در تهران ارائه نمود.



به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، الهام فخاری بامداد امروز در نطق پیش از دستور خود در شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: امروز ۲۲ خرداد مصادف با روز جهانی مبارزه با كار كودك است و باید بگویم برآورد كردن آمار دقیق تعداد كودكان كار غیر ممكن است.

وی با بیان این كه بعضی از كارشناسان معتقدند بیش از سه میلیون نفر كودك كار در ایران وجود دارد، خاطرنشان كرد: ضمن این كه كارشناسان معتقدند در تهران ۲۰هزار كودك كار وجود دارد؛ اما به علت آن كه اغلب كودكان كار هیچ گونه ثبت هویتی ندارند آمار دقیقی در این زمینه نمی توان عرضه كرد.

فخاری با بیان این كه بنا به قول استاندار تهران فقط ۴۰۰ كودك كار در تهران شناسایی شده است، اظهار داشت: این در شرایطی است كه مدیر كل بهزیستی استان تهران گفته است آمار دقیقی از تعداد كودكان كار و خیابان در تهران وجود ندارد و هم اكنون در مراكز بهزیستی ۳۸۰۰ كودك و در مراكز متعلق به شهرداری هزار كودك نگهداری می شوند.

وی با بیان این كه اختصاص دو كنوانسیون از ۸ كنوانسیون سازمان جهانی به مبحث كار كودك نشان از اهمیت مبحث دارد، خاطرنشان كرد: در قانون كار جمهوری اسلامی ایران به ممنوعیت كار كودكان زیر ۱۵ سال تاكید شد.

رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این كه دختران صدمه پذیرترین كودكان كار هستند، اظهار داشت: بیشترین صدمه متوجه دخترانی است كه بعنوان كودك كار در خیابان كار می كنند و ممكن است با طرح جمع آوری كودكان كار حتی تعداد ازدواج های زیر ۱۵ سال دختران به شكل تصاعدی بالا برود.

فخاری با بیان نرخ ابتلای كودكان كار و خیابان به ایدز خاطرنشان كرد: بنا بر اعلام معاون سابق وزیر بهداشت، بر مبنای مطالعه ای كه درباره شیوع ایدز روی یكهزار كودك كار و خیابان در تهران انجام شده ۴.۵ درصد آنها به ایدز مبتلا بودند و در همین زمینه رئیس مركز ایدز ایران گفته كه ۴ تا ۵ درصد كودكان خیابان به ایدز مبتلا هستند كه یك سوم كودكان مبتلا ۱۰ تا ۱۴ سال و دو سوم كودكان ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند و در كنار همه این مسائل نباید از آزار جنسی كه این كودكان هر روز در معرض آن قرار می گیرند غافل شویم. چون كه بیش از ۳۲ درصد كودكان كار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینكه مطالعه مصرف مواد در میان كودكان خیابان نشان داده است كه حدود ۵ درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده اند و همینطور یك درصد دختران سابقه مصرف مواد را دارند، اظهار داشت: بر مبنای مطالعات انجام شده ۷۲ درصد این كودكان بی سواد و كم سواد هستند و یا در حد ابتدایی سواد دارند و ۱۷ درصد كودكان خیابانی هم اصلا مدرسه نرفته اند و این در شرایطی است كه بی سوادی در فرایند زندگی این افراد اثرات سوئی دارد.

رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به دلیل اصلی افزایش تعداد كودكان كار اظهار داشت: ۶۰ درصد از كودكان خیابانی به علت فقر اقتصادی، بیكاری، اعتیاد، بد سرپرستی و نا آگاهی والدین راهی خیابانها می شوند و این در شرایطی است كه تعدادی از این كودكان ساعات طولانی و از ۷ بامداد تا ۵ پس از ظهر در زمین های برنج كاری غیر اصولی اطراف بهشت زهرا(س) با دستمزد روزی۲۵ هزار تومان كار می كنند كه عمده این افراد دختران و پسران ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند.

وی با بیان این كه كودكان ۸ ساله در كارگاه های پرس كاری لب خط به ازای ۱۱ ساعت كارفقط ۳۰۰ هزار تومان دریافت می كنند، اظهار داشت: این در شرایطی است كه تنبیه شدید فیزیكی صاحب كار در تمام كارگاه رایج است و همگان كودكان زباله گردی كه سر در سطل های زباله می كنند را دیده ایم كه در معرض مبتلا شدن به انواع و اقسام بیماری ها هستند.

وی با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در پشتیبانی از كودكان كار اظهار داشت: مهترین و فوری ترین مساله كودكان كار ایمنی و بهداشت آنان است گه باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در رأس برنامه های حمایتی نهادهای دولتی و عمومی و سازمانهای مردم نهاد قرار گیرند.




1397/03/22
14:14:23
5.0 / 5
4529
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین