مصوبه شورای امنیت ملی برای رودخانه كرج به كجا رسید؟

مصوبه شورای امنیت ملی برای رودخانه كرج به كجا رسید؟ خشكشوئی آنلاین: مدیركل محیط زیست البرز اظهار داشت: هم اكنون سیستم جمع آوری فاضلاب روستاهای پوركان و سرودار كه در مجاورت رودخانه كرج قرار دارند به راه افتاده است.


فردین حكیمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت حفظ رودخانه كرج از منابع آلاینده به خصوص فاضلاب، اضافه كرد: كار راه اندازی سیستم جمع آوری در روستاهایی چون ولایترود هم در انتهای كار قرار دارد و در چند روستا هم در حال مكان یابی است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان البرز هم در این خصوص به ایسنا اظهار داشت: فاضلاب روستاهایی كه در حوضه آبریز سد و رودخانه كرج هستند مستقیماً وارد رودخانه نمی گردد و این روستاها داری چاه های جذبی هستند. مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور پیشگیری از آلودگی هایی است كه امكان دارد در آینده به وجود آید.
عبدالحسن حسن زاده تصریح كرد: هم اكنون دو روستا داری شبكه جمع آوری است، عملیات اجرایی راه اندازی شبكه در چهار روستا در حال انجام می باشد و شبكه سه روستا هم در شرف افتتاح قرار دارد و مطالعات ساخت در 6 روستا هم در حال نهایی شدن است تا كار در سال 98 آغاز شود.
وی ادامه داد: در سال 97 اعتباری 9 میلیارد تومانی برای احدث شبكه جمع آوری فاضلاب در روستاهای حوضه آبریز سد و رودخانه كرج در نظر گرفته شد كه در صورت تخصیص كار صورت خواهد گرفت.
پیشتر خسرو ارتقائی​، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز اظهار داشته بود: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی باید در این ۱۰۰ روستای حوضه آبریز رودخانه و سد كرج، شبكه فاضلاب اجرا شود.
وی خاطرنشان كرده، اگر هر سال بتوانیم شبكه فاضلاب ۱۰ روستا را اجرایی نماییم، ۱۰ سال زمان خواهد برد، ازاین رو با این روند نمی توانیم نقشی در این حوزه ایفا نماییم.
ارتقایی بنابراین خواهان تخصیص منابعی چشمگیر از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی شبكه جمع آوری فاضلاب در حوضه آبریز رودخانه و سد كرج شد.
پیش از این مدیر كل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینكه انتقال تونلی آب رودخانه كرج یك پروژه ملی و اهمیت دارد گفته، مهم این است كه انتقال آب باید طوری پیش برود كه حیات رودخانه حفظ شود و زندگی آبزیان و حیات زیستی و گیاهی گرفتار مشكل نشود.
فردین حكیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در ارتباط با آخرین وضعیت تونل انتقال آب رودخانه كرج به تهران اظهار داشت: هم اكنون هنوز انتقال آب صورت نگرفته ولی برای سازمان محیط زیست آنچه اهمیت دارد بحث حق آبه ای است كه طی مطالعات انجام شده باید اختصاص داده شود. همینطور مبحث دیگری كه اهمیت زیادی دارد بحث حفظ حیات طبیعی رودخانه است.
وی با اشاره به اهمیت رودخانه كرج اظهار داشت: رودخانه كرج اهمیت و تأثیرات مهمی در تأمین حق آبه كشاورزی، تغذیه سفره های زیر زمینی، تأمین آب آشامیدنی منطقه و فضای سبز و طبیعی محور كرج چالوس دارد، ازاین رو باید این مورد با برنامه ریزی و دقت عمل بسیاری صورت گیرد چونكه اگر این رودخانه خشك شود، بخش گردشگری، اقتصادی و زیست محیطی با مشكلات بسیاری مواجه می گردد و تمام تمركز و تلاش ما باید به گونه ای باشد كه به رودخانه آسیبی نرسد.
ایشان در ادامه اضافه كرد: انتقال آب رودخانه كرج یك پروژه ملی است كه اهمیت زیادی دارد و محیط زیست هم با این مورد مشكلی ندارد ولی این در صورتی است كه پروژه طوری پیش برود كه حیات رودخانه حفظ شود و زندگی آبزیان و حیات زیستی و گیاهی گرفتار مشكل نگردد.
قبل از این داوود نجفیان، مدیرعامل شركت آب منطقه ای البرز به ایسنا گفته بود كه كار تونل این پروژه به اتمام رسیده و فقط یكی از تصفیه خانه های آن هنوز برای تكمیل نیاز به زمان دارد.
نجفیان اعلام نموده بود كه با آخر این تصفیه خانه حداكثر تا آخر امسال كار انتقال آب رودخانه كرج به تهران با استفاده از تونل آغاز خواهد شد.



1397/10/17
13:33:52
5.0 / 5
5009
تگهای خبر: آب , آلودگی , اقتصاد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین