مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران خبر داد:

اجرای فاز پنجم احیای دریاچه ارومیه در هشتاد و سه روستای آذربایجان غربی

اجرای فاز پنجم احیای دریاچه ارومیه در هشتاد و سه روستای آذربایجان غربی به گزارش خشكشوئی آنلاین مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از اجرای فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه در 83 روستای استان اطلاع داد.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، علی ارواحی در بیستمین جلسه كارگروه ملی راهبری پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه از راه مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی كه در سالن جلسات ساختمان شماره یك جهاد كشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه از راه مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در 83 روستای این استان اجرا شد و مقرر است به تعداد روستاها در فاز ششم 12 روستای جدید هم اضافه و در 35 روستای قدیمی هم برنامه های آموزشی ترویجی همچنان ادامه یابد.
رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی هم در این نشست از همكاری و مشاركت بیش ازیكهزار و 312 بهره بردار در اجرای 5 فاز طرح احیای دریاچه ارومیه از راه مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی اطلاع داد.
وی اظهار نمود: هدف و اولویت اصلی ما در بخش كشاورزی كمك به احیای دریاچه ارومیه است، چون كه زندگی و سلامت بیشتر از 15 میلیون نفر در منطقه شمالغرب كشور به حیات این زیست بوم بستگی دارد.
جلیلی اضافه كرد: كاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظورانجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی از اهداف این پروژه است.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت كاهش مصرف آب، بیان كرد: در سال های اخیر توجه در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمركز شده است تا بتوان با تغییر الگوی كشت در جهت كاهش مصرف آب قدم برداشت به صورتی كه 33 میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه پارسال برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش كشاورزی هزینه شده است.
جلیلی افزود: كشت محصولاتی با مصرف آبی كم، حفظ و ارتقای بهره وری خاك كشاورزی، مدیریت روان آب ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از تكنولوژی های روز برای كاهش مصرف آب از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با كم آبی است.
وی تصریح كرد: در خلال 4 سال قبل در اثر انتقال تكنیك های نوین به سر مزارع و به كارگیری شیوه های به زراعی و به نزادی و مشاركت بخش خصوصی و جوامع محلی و دستگاه های اجرایی ذیربط توانستیم 152 میلیون متر مكعب در مصرف آب در بخش كشاورزی صرفه جویی نماییم.
در ادامه این جلسه بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج كشاورزی آذربایجان غربی گزارشی از میزان پیشرفت فاز پنجم پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه از راه مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی را برای حاضرین در جلسه عرضه كرد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق تر به منظور اجرایی كردن فاز ششم با حضور اعضای كارگروه ملی راهبری پروژه تصریح كرد.
احمدیان بیان كرد: ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی و جلب مشاركت جوامع محلی درجهت احیای دریاچه ارومیه یكی از اهداف مهم این پروژه است و در همین راستا تا كنون بیش ازیكهزار و 312 نفر از جوامع محلی و كشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح یكهزار و 923 هكتار دراجرای این پروژه همكاری كرده اند.
وی نتایج مثبت و موفقیت آمیز پروژه احیای دریاچه ارومیه را نتیجه همكاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین المللی همچون دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد كشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه ای، سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.
احمدیان افزود: این پروژه با محوریت استقراركشاورزی پایدار و با هدف صرفه جویی 35 درصدی آب درون مزرعه ای، كاهش 40 در صدی مصرف نهاده های شیمیایی، افزایش 20 درصدی شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه در واحد سطح، مدیریت پسماند و ضایعات كشاورزی و برگشت آن به مزرعه در جهت افزایش توان بیولوژیك خاك و حفظ آب و همینطور جلوگیری 30 درصدی تبخیر سطحی مزرعه انجام می گیرد.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر مبنای تعاملات متقابل انجام شده بین دفتر تالاب ها، اداره كل محیط زیست و سازمان جهاد كشاورزی برای همكاری در زمینه های محیط زیستی همینطور به علت شرایط بحرانی دریاچه ارومیه از سال 2014 شروع شده و همچنان ادامه دارد.




1398/06/02
13:26:30
5.0 / 5
4453
تگهای خبر: آب , آموزش , اقتصاد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین