در گفت وگو با خشكشوئی آنلاین اعلام شد

تعیین تنها ۳۶ درصد از حرایم رودخانه های كشور طی ۴۵ سال

تعیین تنها ۳۶ درصد از حرایم رودخانه های كشور طی ۴۵ سال به گزارش خشكشوئی آنلاین رئیس كارگروه محیط زیست هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب ها با اشاره به اینكه طی 45 سال تنها 36 درصد از حرایم رودخانه ها تعیین شده است، اظهار داشت: عدم شناسایی حریم رودخانه ها باعث شده است كه در محل سیل ساخت و ساز صورت گیرد و خسارات زیادی به مردم وارد شود.


دكتر رضا مكنون در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه سیل امسال درس خوبی به ما داد، اظهار داشت: شروع سیل از بارش های آسمانی است كه در حیطه اختیارات ما نیست، ولی بر روی زمین ما اقداماتی انجام دادیم كه به شدت بخشیدن سرعت سیل كمك كردیم، نمونه آن خالی كردن جنگل ها از پوشش درختان در ارتفاعات است.
وی سدسازی را با هدف تامین آب آشامیدنی در زمان كم آبی و كنترل سیل دانست و افزود: دو هدف متناقض یكدیگر هستند و ما باید این دو مقوله را مدیریت نماییم و اگر در مدیریت این حوزه ها دیر اقدام نماییم، ممكنست در زمان سیل با رهاسازی دیر هنگام آب از سدها چالش های دیگری رخ دهد؛ بدین جهت مدیریت آب سدها یكی از اقدامات كلیدی در این زمینه به حساب می آید.
مكنون، با تاكید بر اهمیت مدیریت بحران در پایین دست، اظهار نمود: تصور همگان بر این است كه با ساخت سد، دیگر خطر سیل در پایین دست وجود ندارد، ولی این طور نیست؛ بلكه تا ابد سیل جاری خواهد شد و ما در این زمینه تنها می توانیم سیل را مدیریت نماییم.
رئیس كارگروه محیط زیست هیات ویژه گزارش ملی سیلاب ها، مدیریت سیل را مدیریت ریسك دانست و تصریح كرد: در گذشته ما در دانشگاه ها تاكید بر "كنترل سیل" داشتیم و بعد از آن بر رویكردهای "مدیریت سیل" تاكید شد، ولی امروزه "مدیریت یكپارچه سیل" مد نظر است؛ به این معنا كه هم در بالا دست، طبیعت دستكاری نشود تا سیل شدت یابد و هم مبادرت به مدیریت سدها شود.
وی با اشاره به نقش نگهداری پل ها در كاهش خسارات ناشی از سیل، اظهار داشت: مقرر است در پایین پل های ساخته شده ۶ متر دهنه ایجاد شود تا در زمان سیل آب به راحتی از آن رها شود، ولی در ضمن این سال ها رسوبات به اندازه ۳ متر انباشته شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر مشابه آنرا سیل شیراز دانست كه مسیر رودخانه تصرف و جاده سازی شده است و یا در آق قلای استان گلستان و سیلاخور استان لرستان دانست كه ساخت و ساز در راه سیل سبب شد كه با جاری شدن آب خسارات زیادی به این مناطق وارد شود.
مكنون با تاكید بر اینكه كاملا مشهود است كه دخل و تصرف ما در طبیعت با شناخت كامل نبوده است، بر مطالعه تجربیات جهانی در این زمینه اصرار كرد و تصریح كرد: ما باید برای ۱۰ سال آینده در این عرصه برنامه ریزی نماییم و دانشگاه ها و مراكز مسؤول هماهنگ تر عمل كنند تا خسارات در كشور به حداقل برسد.
رئیس كارگروه محیط زیست هیات ویژه گزارش ملی سیلاب ها با اشاره به اینكه وزارت نیرو باید حریم رودخانه ها را شناسایی و كدگذاری كند، خاطر نشان كرد: در ضمن ۴۵ سال تنها ۳۶ درصد از حریم رودخانه های ایران تعیین شده است. حریم دریا مشخص و میخكوبی شده است؛ ولی این اقدام برای همه حریم همه رودخانه ها انجام نشده است.
بگفته وی با تعیین حریم رودخانه ها، در صورت بروز سیل دولت تعهدی برای پرداخت خسارات به سازه های لطمه دیده ندارد و این كاری است كه در كشورهایی مانند آمریكا انجام شده است.
مكنون، بیمه ساختمان ها را از دیگر چالش های كشور در حوزه مخاطرات نام برد و تصریح كرد: در كل ایران تنها ۳ درصد كارها بیمه هستند كه شامل بیمه خودرو و بدنه می شود. در ایران ساختمان ها بیمه خسارت ندارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اشاره كرد: در این سیل ما متوجه شدیم كه ارتباطات میان دستگاه ها مهم می باشد. هواشناسی اطلاعات كلی دارد ؛ ولی وقوع سیل باید اطلاع رسانی می شد و كسی كه اطلاع رسانی می كند باید استراتژی داشته باشد و این طور نباشد كه هر دستگاهی بگوید وظایف خودرا انجام داده ام. بعنوان نمونه سازمان هواشناسی اعلام نموده است كه در اساسنامه این سازمان پیش بینی سیل دیده نشده؛ بدین جهت تنها مبادرت به پیش بینی هوا می كند.
وی اشاره كرد: علاوه بر آن باید تصمیم گیری در چنین رخدادهایی سریع صورت گیرد، ولی در سیل سال جاری دستگاه هایی كه تا حدودی مسوؤول بودند، می گویند تصمیم گیر نیستند.



1398/09/08
10:35:52
5.0 / 5
4570
تگهای خبر: آب , آسمان , بیمه , پارچه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین