ثبت ركورد ۷ میلیون كتاب خوانی و قصه نویسی با حذف پیك های نوروزی
به گزارش خشكشوئی آنلاین معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهاركرد: با حذف پیك های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان ۷ میلیون ركورد كتاب خوانی و قصه نویسی دركشور به ثبت رسید.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، رضوان حكیم زاده در دیدار وزیرآموزش وپرورش با كاركنان معاونت آموزش ابتدایی كه در سالن كنفرانس این معاونت برگزار شد، اظهاركرد: معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلی ترین سرمایه های كشوراست كه از سرمایه نفت، معادن و... مهم تر است و ۱۰میلیون دانش آموز و نوآموز پیش دبستانی و دبستانی داریم كه امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.
وی ضمن قدردانی از حضور وزیرآموزش وپرورش در جمع همكاران معاونت آموزش ابتدایی اضافه كرد: در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیش دبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت كارها را پیگیری می كنند.
حكیم زاده اظهار داشت: در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تاكید شده است و انتظار داریم این تأكید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهت گیری ها و سیاست گذاری ها مثل بودجه ریزی این مهم در نظر گرفته شود.
معاون آموزش ابتدایی اشاره كرد: با كمك همكاران تلاش می نماییم تا موضوع مهم پاسداشت كودكی و اهمیت دادن به دوران كودكی را به گفتمان تبدیل نماییم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.
با جداسازی ها و غربالگری كودكان مخالف هستیم
وی بابیان اینكه در دوره ابتدایی سه رویكرد اصلی داریم كه نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، اظهار داشت: كودك بعنوان انسان باارزش دارای كرامت است، بدین سبب نیازمند تحول در نگاهمان به كودكان هستیم چونكه روش ها، رفتارها و تعاملات ما نباید كرامت كودكی را خدشه دار كند. در امتداد این رویكرد تمامی كودكان برای ما مهم هستند و براین اساس با جداسازی ها و غربالگری ها مخالف هستیم چونكه نتایج اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.
حكیم زاده اشاره كرد: پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر اساس آیات قرآن و كار گروهی بجای رقابت می تواند محیط مدارس ما را بانشاط كند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل كند چونكه خیلی از مشكلات و نزاع ها از تاكید بر من و فرد آغاز می شود درحالی كه توفیق خواهی كاری جمعی است.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینكه ارزشیابی كیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجراشده است، اظهار نمود: به این علت كه ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا ازجمله روش های تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوین شده كه همه حلقه ها را با همدیگر در نظر گرفته است.
حذف آزمون های زائد
حكیم زاده بابیان اینكه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی مصوبه ۹۵۱شورای عالی آموزش وپرورش است، اظهار داشت: برای نخستین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش وپرورش در این خصوص كنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمون های زائد را داشتیم. چونكه آزمون های زائد تربیت را به آموزش تقلیل می داد و این دستاورد مهمی است و مراقبت می نماییم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر كند و با ما همراه شوند.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، معاون آموزش ابتدایی اذعان كرد: رویكرد بعدی ما، تاكید بر هماهنگی آموزش ها با خاصیت های رشد كودكان است بدین سبب در دوره ابتدایی تلاش می نماییم تا از بستر هنر، ورزش و كارهای دست ورز استفاده نمائیم و كارهایی همچون قصه خوانی، اتاق بازی یادگیری، جایگزینی تكالیف مهارت محور بجای مشق شب، حركت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامه ها است.
وی با اشاره به اینكه در این رویكرد حذف پیك های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفته شده است، اظهار نمود: در این برنامه ۷ میلیون ركورد كتاب خوانی و قصه نویسی در كشور به ثبت رسید كه با استقبال بسیار خوبی از جانب جامعه علمی كشور مواجه گردید.
معاون آموزش ابتدایی اشاره كرد: از دانش آموزان خواستیم به قصه های مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصه نویسی داشته باشند و این رویكرد در پرورش مهارت های نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.
وی با اشاره به جایگزینی برنامه های تكالیف مهارت محور با مشق شب اظهار داشت: درگذشته جایگزینی تكالیف مهارت محور بجای مشق شب معمول بود كه با برنامه تكالیف مهارت محور دانش آموزان یاد گرفتند در حساب های زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل كنند.
معاون آموزش ابتدایی اشاره كرد: در این برنامه انتظار خودرا از مدارس بیان كردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویكرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشاركت معلمان بروز پیدا كرد.
حكیم زاده بابیان اینكه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیكی مدرسه وابسته نیست، اظهار داشت: باید این فكر به دانش آموزان منتقل شود كه باوجود تفاوت های موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و بنا بر این برنامه پرهیز از خشونت را طراحی نموده ایم تا به آنان این پیام را بدهیم كه شما انسان های با ارزش و با احترامی هستید.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینكه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را می سازد، اظهاركرد: در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف كرده ایم تا از لحظه ورود به كلاس به این باور رسیده باشند كه كار تربیتی و پرورشی دانش آموزان یكی از وظایف مهم آنان است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب