تشریح وضعیت مدارس ایرانی خارج از كشور به دنبال شیوع كرونا
خشكشوئی آنلاین: سرپرستان مدارس ایرانی در سه بخش شبه قاره هند و آسیای شرقی و اقیانوسیه، كویت، تركیه، روسیه و آسیای میانه به تشریح وضعیت مدارس ایرانی خارج از كشور با وجود ویروس كرونا پرداختند.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا سرپرستان مدارس ایرانی در سه بخش شبه قاره هند و آسیای شرقی و اقیانوسیه، كویت، تركیه، روسیه و آسیای میانه به تشریح وضعیت مدارس ایرانی خارج از كشور با وجود ویروس كرونا و تاثیر این شرایط بر مدارس ایرانی پرداختند.
سرپرست مدارس ایرانی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه
رحیم آصفی املشی - سرپرست مدارس ایرانی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه - با اشاره به قرار گرفتن مدارس حوزه سرپرستی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه در كانون اصلی انتشار ویروس كرونا و بحران ابتلای دانش آموزان و معلمان شاغل در مدارس ایرانی و اعلام شرایط فوق العاده در بعضی از كشورهای این حوزه اظهار نمود: با تمهیدات مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور كه به صورت دستورالعمل ها و شیوه نامه های مختلف ارائه شد و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت و با استفاده از تشكیل گروه های مجازی متشكل از مدیران مدارس تابعه با سرپرستی و با اطلاع رسانی سریع و بی وقفه، این سرپرستی توانست با همت همكاران و مدیران مدارس، بحران به وجود آمده را مدیریت كند و تلاش كند كه از ایجاد نارسایی های آموزشی بیشتر در مدارس پیشگیری شود.
وی در ادامه اظهار داشت: سیاست اصلی این سرپرستی كه مورد تاكید مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور نیز بود، هماهنگی كامل مدارس و مدیران مدارس با نمایندگی های سیاسی مستقر در كشورهای تحت پوشش بود كه با همكاری مدارس و همكاران در سرپرستی محقق شد.
سرپرست مدارس ایرانی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه افزود: شروع بحران ویروس كرونا و اعلام وضعیت بحرانی تقریباً در آغاز هفته دوم بهمن ماه بود كه ابتدا در كشور چین و در شهرهای پكن، گوانگجو و شانگهای اعلام و سبب قرنطینه شدن خانواده ها در منازل شد سپس در سایر كشورها مانند كره جنوبی، ژاپن، تایلند و مالزی اعلام گردید اما مدارس در آن كشورها به فعالیت آموزشی خود همچنان ادامه دادند و درنهایت درانتها نیمه اول اسفندماه نیز با مشاهده موارد مبتلاشدن به بیماری در كشور پاكستان، اعلام شرایط فوق العاده و تعطیلی مدارس در این كشور انجام شد بدین سبب سرپرستی با طیف مختلفی از تصمیم گیری در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در كشورهای تحت پوشش قرار گرفت و درباب مدیریت آن، روی چهار محور عمده و اساسی زیر تمركز خود و كارهای مدارس را معطوف كرد، كه آن چهار محور عبارت بودند از:
- كارهای مربوط به پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا در مدارس، خصوصاً مدارسی كه مشغول فعالیت بودند.
- هماهنگی با نمایندگی های سیاسی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در هریك از كشورهای تحت پوشش
- هماهنگی در نحوه ادامه فعالیت آموزشی مدارس ایرانی كشورهایی كه اعلام تعطیلی كرده اند.
- استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان در استمداد و كمك رسانی به امور آموزشی، بهداشت و سلامت دانش آموزان
وی اضافه كرد: در گام اول با برقراری ارتباط با مدیران مدارس و ارائه دستورالعمل ها و شیوه نامه های ارسالی از مركز امور بین الملل و مدارس خارج كشور تلاش شد مدیران مدارس با آگاهی و اطلاعات بیشتر در جلسات هماهنگی نمایندگی سیاسی و یا جلسات انجمن اولیاء و مربیان شركت نمایند و در مورد تداوم فعالیت مدارس ایرانی چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی بهترین همكاری را اعمال و تصمیم لازم را اتخاذ كنند. دراین ارتباط برخی كشورها به صورت دولتی عدم فعالیت مدارس را به اجرا گذاشتند و در بعضی دیگر از كشورها با نظر نمایندگی سیاسی ادامه فعالیت مدارس ایرانی هماهنگ و تلاش شد دراین زمینه نگرانی اولیای دانش آموزان از سلامتی فرزندان نیز موردتوجه قرار گیرد.
آصفی در ادامه اظهار داشت: در این مورد با استفاده از شیوه نامه ها و سفارش های ارسالی و استفاده از كمك های اولیای دانش آموزان و یا نمایندگی های سیاسی مدارس خصوصاً مدارسی كه فعال بودند، كلیه نكات لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا در مدارس ازجمله ضدعفونی كردن فضای آموزشی، تهیه مواد و تجهیزات بهداشتی، ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان اولیاء و معلمان، پیش بینی میز سلامت و كنترل دانش آموزان سالم از بیمار در بدو ورود به مدرسه به صورت روزانه و.... تاكید و به اجرا گذاشته شد.
سرپرست مدارس ایرانی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه اظهار نمود: در گام های بعدی با تشویق مدیران مدارس به استفاده از فضاهای مجازی و ازراه دور بر تداوم فعالیت آموزشی دانش آموزان تاكید شد و از مدارس خواسته شد اقدامات اجرایی خود دراین زمینه را با سرپرستی هماهنگ و اجرایی كنند همین طور در این خصوص سایت هایی بوسیله مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور و صداوسیما معرفی گردید.
سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در كویت
منصور مجاوری ضمن قدردانی از راهنمایی ها و دستورالعمل های مفید مركز امور بین الملل در این ایام اعلام نمود: «همه كارهای مدارس و مراكز آموزشی كشور كویت همچون سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در این كشور با ابلاغ رسمی وزارت آموزش و پرورش كویت تا ۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۲۰ تعطیل اعلام شده است.»
وی به اقدامات انجام شده در سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در كویت برای پیش گیری از شیوع كروناویروس اشاره نمود و اظهار داشت: «با همه معاونان مدارس در نخستین روز اعلام شرایط خاص جلساتی برگزار شده و بر طبق اطلاعات دریافتی از رسانه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل های بهداشتی درباره بیماری كرونا بمنظور جلوگیری و رعایت همه ضوابط مربوطه، توجیه كامل صورت گرفته است. با همه خانواده ها نیز هماهنگی های لازم انجام و اطلاع رسانی درباب بیماری كرونا و امكان شیوع آن بین افراد و دانش آموزان به صورت دائم و مستمر بوسیله كانال های ارتباطی با خانواده ها به تعداد ۱۱۰۰ خانواده بعنوان عضو كانال، انجام شده است.»
مجاوری با اشاره به اینكه به محض اعلام شرایط خاص، مراسم صبحگاهی در مدارس كنسل شد و اطلاع رسانی كامل از این بیماری و روش نشر ویروس توسط دبیران مربوطه در همه كلاس ها صورت گرفت، اظهاركرد: «پرستاران مجتمع برای معاینه و تست اولیه كلیه دانش آموزان برمبنای شیوه نامه های بهداشتی و با استفاده از دستگاه های مخصوص سنجش تب اقدام نمودند و حتی اجازه برگشت دانش آموزان به منزل فقط با هماهنگی خانواده ها انجام شد و از حضور دانش آموزان سرماخورده یا دارای كسالت یا گاها با بیماری خاص در مدارس نیز جلوگیری به عمل آمد.»
سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در كویت گردنگیر در استفاده از همه لوازم شخصی توسط همكاران و دانش آموزان در مدارس، ضد عفونی تمامی سرویس های بهداشتی، سالن ها و كلاس ها، نصب و جاگذاری مایع ضدعفونی كننده در همه سالن های مدارس و درهای ورودی، گردنگیر در استفاده از ماسك و دستكش برای همه همكاران به خصوص نیروهای خدماتی و نگهبانان و... را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت برشمرد و اظهار داشت: «به همه همكاران مریض و كسانی هم كه كسالت داشته اند یا فردی از خانواده آنها از ایران، چین یا دیگر كشورها بازگشته بودند به آنها مرخصی داده شده و از آنها نیز درخواست تاییدیه سلامت شده است.»
مجاوری در ادامه به آموزش های مجازی برای دانش آموزان در روزهای تعطیلی مدارس اشاره نمود و اظهار داشت: «با تعطیلی مدارس در كشور كویت بلافاصله با مسئولان و همكاران و دبیران و معاونان مدارس جلسات مختلفی برگزار و نحوه ارائه و تدریس دروس اصلی و تخصصی برای دانش آموزان مطرح و تصویب گردید. بر این اساس به همه دبیران اعلام گردید كه برمبنای امكانات و تجهیزات موجود نسبت به تهیه فیلم، كلیپ یا پاورپوینت آموزشی اقدام و بوسیله كانال مدرسه به تفكیك كلاس درس برای دانش آموزان ارسال شود همین طور برای هر یك از كلاس ها كانالی خاص با همكاری دبیر مربوطه، یك نفر معاون، نماینده اولیا و مسئول پشتیبانی سیستم ها فعال گردیده است و از پیش دبستانی تا كلاس دوازدهم، درس ها در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.»
وی افزود: «براساس تصویب هیئت وزیران و وزارت آموزش و پرورش كویت، چون مدارس و مراكز آموزشی تا ۹ فروردین تعطیل هستند در همه مدارس دبیران موظف می باشند به صورت روزانه آموزش های مجازی خودرا طبق برنامه تنظیمی به دانش آموزان عرضه كنند و بوسیله كانال های ارتباطی مدارس با هماهنگی معاونان برای دانش آموزان ارسال و در طول روز بوسیله كانال های ارتباطی، دبیران و آموزگاران نسبت به رفع اشكال و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان اقدام نمایند.»
سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در كویت اضافه كرد: «از نخستین روز تعطیلی در كویت آموزش تعطیل نشده و خوشبختانه با همكاری و همراهی خوب انجمن اولیا و توجیه كامل دانش آموزان، این روش تدریس با استقبال خوبی از جانب دبیران و دانش آموزان روبه رو شده است.»
مجاوری همین طور یادآوری كرد كه بر طبق اطلاعات موجود تابحال هیچ یك از دانش آموزان یا همكاران شاغل در سرپرستی و مدارس جمهوری اسلامی ایران در كویت به این بیماری گرفتار نشده اند و در این خصوص مشكل خاصی وجود ندارد.
سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در كشورهای تركیه، روسیه و آسیای میانه
یوسف نجفی در این زمینه اظهار داشت: با شروع ویروس كرونا در كشور چین، همه مدارس تابع این سرپرستی مسائل بهداشتی را در اولویت قرار داده اند و با ضدعفونی مدرسه، توزیع ماسك، جلوگیری از ورود افراد مشكوك به مدرسه، برگزاری كلاس های آموزشی مراقبت از شیوع ویروس كرونا و رعایت مسائل بهداشتی و... برای دانش آموزان و اولیای آنها، اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری در مدرسه انجام داده اند كه تابحال هیچ مورد مشكوكی از این بیماری در میان دانش آموزان و همكاران مشاهده نشده است.
وی افزود: با شیوع ویروس كرونا در ایران و برای جلوگیری از شیوع آن در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور، مدارس با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان آن مدرسه و نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور و هماهنگی این سرپرستی، تعطیل شدند ولی پروسه آموزشی توسط مدارس به صورت مجازی انجام می شود.
نجفی با اشاره به اینكه مدارس استانبول، آنكارا و ارمنستان از 8 تا 16 اسفند تعطیل بودند، اظهار داشت: این مدارس از تاریخ ۱۹ اسفند ۹۸ فعالیت خودرا آغاز نموده اند.
به گفته سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در كشورهای تركیه، روسیه و آسیای میانه، مدارس ایران در آذربایجان، گرجستان و مسكو از ۱۲ اسفند تا آخر سال تعطیل شده اند.
نجفی با بیان اینكه در روزهای تعطیلی مدارس فقط فعالیت آموزشی تعطیلست و كادر اجرایی برای پاسخگویی به ارباب رجوع و انجام امور اداری مدرسه بطور منظم در آن حضور دارند، اظهاركرد: «معلمان دوره ابتدایی با تشكیل گروه با دانش آموزان خود در شبكه های اجتماعی، هر روز نسبت به تدریس اقدام می كنند و دانش آموزان هم تكالیف ارائه شده را بوسیله همان گروه برای معلم خود می فرستند و تكالیف توسط معلمان بررسی می شود.»
وی افزود: برای دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه علاوه بر تدریس دروس، آزمون هایی هم به صورت آنلاین طراحی شده است و هر دانش آموز با كد كاربری و رمز شخصی به صورت آنلاین در امتحان هر درس، طبق برنامه شركت می كند و بلافاصله پس از اتمام آزمون، نتیجه آن برای دانش آموزان معلمان قابل مشاهده می باشد.
بر اساس گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در تركیه، روسیه و آسیای میانه همین طور اظهار داشت: بمنظور ایجاد انگیزه و شركت دانش آموز در این آزمون ها، مقرر شده نتایج آنها بعنوان قسمتی از نمرات مستمر نوبت دوم هر درس توسط دبیر در نظر گرفته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب