چرا سفر جانسون به تهران مهم است؟ یا اهداف سفر وزیرخارجه انگلیس از زبان بعیدی نژاد

چرا سفر جانسون به تهران مهم است؟ یا اهداف سفر وزیرخارجه انگلیس از زبان بعیدی نژاد خشكشوئی آنلاین: حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس سفر بوریس جانسون را اولین سفر یك وزیر امور خارجه انگلیس در سال های اخیر با دستور كار جامعی جهت پرداختن به مباحث دو جانبه، منطقه ای و چند جانبه اعلام نمود.



به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از خبر آنلاین، حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس سفر بوریس جانسون را اولین سفر یك وزیر خارجه انگلیس در سال های اخیر با دستور كار جامعی جهت پرداختن به مباحث دو جانبه، منطقه ای و چند جانبه اعلام نمود.
حمید بعیدی نژاد در آستانه سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سالهای طولانی و حتی دهه ها است كه سفری از جانب مقامات رسمی انگلیس به خصوص وزیر امور خارجه كه بخواهد در آن سفر به مباحث دو جانبه پرداخته شود انجام نشده است. حتی سفرهایی كه آقای جك استراو در دهه 80 به ایران انجام دادند در چارچوب مذاكرات هسته ای ایران با سه كشور اروپایی بود. تمركز بازدید آقای هاموند هم كه دو سال پیش به ایران سفر كردند برای بازگشایی سفارت بعد از تعطیلی آن صورت گرفت.
بنابراین سفر وزیر امورخارجه انگلیس كه بعد از سال ها و با هدف پرداختن به مباحث دو جانبه، منطقه ای و چند جانبه صورت می گیرد سفر خاصی است كه طی آن همه ابعاد روابط دو كشور همچون مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و مباحث بین المللی و برجام مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. دستور كار این سفر یك دستور كار جامعی به حساب می آید و تمام جنبه های روابط دو كشور را شامل می گردد.
در توضیح اینكه آیا در سفر بوریس جانسون به تهران، در رابطه با گشایش های برجام هم رایزنی خواهد شد، بعیدی نژاد گفت بطور قطع یكی از محورهای اصلی این سفر و بحث هایی كه در جریان سفر انجام خواهد شد، مبحث اجرای موثر برجام خواهد بود.
برجام یكی از محورهای اصلی همكاری های دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجرای برجام شاهد بودیم كه دولت انگلیس در بالاترین سطح بطور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماسهای سطح بالایی را با مقامات اروپایی و آمریكای داشته است و آنها به طور مشترك با كشورهای اروپایی خواستار این بودند كه باید اعتبار برجام حفظ شود و نبایستی به هیچ وجه اجرای برجام مورد خدشه قرار گیرد.
این مساله در موضع گیری دولت انگلیس نقطه مثبتی بوده است. در واقع حفظ برجام یك اهمیت راهبردی برای ایران و انگلیس دارد و از این جهت همكاری های دو طرف برای اجرای برجام تا الان در سطح موفقیت آمیزی پیش رفته است. اما ما در مورد اجرای برجام در خود انگلیس انتقادهایی را داریم و انتظار ما این بوده كه بایستی بعد از برجام گشایش های اقتصادی و بانكی میان دو طرف توسعه بسیار بیشتری از آنچه كه امروز شاهدش هستیم صورت گرفته باشد.
قطعاً در این سفر این انتقادها و اشكالات با طرف انگلیسی موردبحث قرار خواهد گرفت. دولت انگلیس البته بطور اصولی همواره به ما اعلام نموده كه خود بسیار شایق هست كه موانع بانكی برطرف شود و روابط بانكی و تجاری به سطح خوبی ارتقا یابد.
آقای بعیدی نژاد اضافه كرد: اما چون بانك ها تماما در انگلیس خصوصی هستند بر مبنای مصالح خود عمل می كنند، ملاحظاتی برای ارتقای روابط بانكی دارند. از یكسو روابط آنها با بانكهای آمریكایی و نظام مالی آمریكا بسیار در هم تنیده است و در بورس آمریكا حضور فعالی دارند و حتی ملیت بسیاری از مسئولین آنها آمریكایی میباشد، و از سوی دیگر چون با جریمه های سنگینی مواجه بوده اند، میخواهند در روابط خود با ایران ریسكی نداشته باشند. اما ما انتظار داریم كه با ابتكار عمل دولت انگلیس، بانك ها موانع و محدودیت های ارتباطات بانكی و كارگزاری دو كشور را برطرف كنند.
سفیر ایران در انگلیس در مورد طرح مباحث منطقه ای در جریان سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران گفت، مباحث منطقه ای یكی از مهمترین فرازهای گفتگوهای دو طرف خواهد بود. نگاه ما اینست كه سیاست گذشته انگلیس بسیار تحت تاثیر سیاست عربستان سعودی در منطقه بود و انگلیس به گونه ای راهبرد عربستان در منطقه را پیگیری و اجرا می كرد. اما با عنایت به اشتباهات راهبردی عربستان و احراز آن از جانب انگلیس در سالهای اخیر، این كشور تا حدودی از اینكه فقط سیاست های خویش را از منظر عربستان پیگیری كند فاصله گرفته است.
انگلیس روابط سنتی و دیرینه ای با كشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس دارد و ما همواره انتظار داشته و داریم كه روابط انگلیس با كشورهای منطقه در جهت تامین صلح و ثبات و امنیت آن باشد و انگلیس از تمام ظرفیت های خود برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی استفاده كند.
وی اضافه كرد: ما طبیعتا باره مسائل منطقه اختلافات نظرهایی با انگلیس داشته و داریم و در این سفر این اختلاف نظرها مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرند. با عنایت به گرایش های مثبتی كه در یك سال اخیر از دولت انگلیس شاهد بودیم می توانیم به تفاهم بهتری در مورد برخی زمینه ها برسیم كه بیشتر منجر به صلح و ثبات منطقه شود.
ما در یك سال اخیر شاهد برخی گرایش های مثبت انگلیس در بعضی زمینه ها بوده ایم كه امیدواریم تداوم پیدا كنند و انگلیس باحفظ یك سیاست تعادلی تلاش كند از تمام ابزار های خود برای تقویت صلح و امنیت استفاده كند.
وی اضافه كرد: بعنوان به مثال در مبحث یمن بعد از انتظاری
طولانی شاهد این بودیم كه انگلیس نقش فعالتری را برای تضمین اعطای كمك های انسانی به یمن انجام می دهد. یمن امروز در یك شرایط فاجعه بار انسانی بسر میبرد و اعطای كمكهای انسانی از ضروریات است. برگزاری اجلاس 5 جانبه لندن و سفر اخیر ترزا می نخست وزیر انگلیس به منطقه همچون عربستان و مواضع صریحی كه در ملاقات با مقامات سعودی در تاكید برای اعطای كمك های انسانی به مردم یمن و ضرورت باز شدن هرچه سریعتر فرودگاه ها و بنادر یمن صورت گرفته است میتواند بخشی از آلام مردم یمن را تخفیف دهد.
وی ابراز امیدواری كرد با اجرای سیاست موثر و مثبت و تضمین آتش بس و گفت و گوهای سیاسی، انگلیس و دیگر كشورهای عضو دائم شورای امنیت فشارهای لازم را برای توقف درگیری ها و تنش ها در یمن به عربستان وارد نمایند. ما انتظار داریم كه صدور سلاح به عربستان متوقف شود و انگلیس از تمامی ابزارهای خود برای تحت فشار گذاردن عربستان جهت توقف حملات علیه مردم بیگناه یمن استفاده كند. بطور قطع این انتظارات در جریان سفر آقای جانسون از سوی مقامات ج. ا. ایران به وی منتقل خواهد گردید.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در مورد سوریه هم اظهار داشت: انگلیس سال ها برای حل بحران سوریه معتقد بود فرآیندهای قطع و كاهش تنش باید مشروط بر این باشد كه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت كنار برود كه سیاستی كاملا غیر واقع بینانه بود كه نه تنها هیچ كمكی در حل بحران سوریه نكرد بلكه بحران این كشور را تشدید كرد و ما شاهد خسارات و تلفات زیادی از سوی مردم بیگناه بودیم. طی چند ماه گذشته شاهدیم كه انگلیس سیاست خویش را تغییر داد و این واقعیت را پذیرفته است كه كنار رفتن بشار اسد نه تنها كمكی به اوضاع سوریه نمی كند بلكه منجر به افزایش تروریسم و خشونت می گردد.
وی اضافه كرد: امیدواریم با تحت فشار قرار گرفتن عربستان از سوی انگلیس و دیگر كشورهای اروپایی مذاكرات و ابتكارات مهم سیاسی كه در جریان است همچون گفت وگو های ژنو به شكلی احیا شود و با پیشبرد ابتكار اخیر در سوچی توسط سه كشور روسیه، ایران و تركیه كه فرآیند موفق آستانه را بنیان گذاشتند شاهد این باشیم كه سوریه روند آرامش را طی كند و صدمه به مردم سوریه كاهش پیدا كند و در نهایت شاهد این باشیم كه با ایفای نقش مثبت از سوی تمام كشورهای منطقه و خارج از منطقه هرچه زودتر بحران سوریه آخر پذیرد.
وی اضافه كرد: در مورد سایر بحران های منطقه همچون بحران روابط قطر و عربستان، انگلیس نقش تعادلی ایفا كرد و وزیر خارجه قطر چندین سفر به لندن داشت و مذاكرات خوبی با طرف انگلیسی انجام دادند كه ماحصل آن این بود كه دولت انگلیس و كشورهای اروپایی با حمایت از فرآیند كویت و اعمال فشار بر عربستان گام های خوبی برای تعادل شرایط برداشتند.
آقای بعیدی نژاد اظهار داشت: در مورد لبنان هم شاهد بودیم كه انگلیسی ها برای كمك به پس گرفتن استعفای سعد حریری و برقراری آرامش در لبنان گام هایی را برداشتند و سیاست های نسبتا تعادلی در پیش گرفتند و وقتی عربستان با چنین سیاستی از جانب انگلیس و دیگر كشورهای اروپایی مواجه شد مجبور شد به شكلی از گروگان گرفتن نخست وزیر لبنان دست بردارد و اجازه دهد كه نخست وزیر به لبنان برگردد و در جهت آرامش لبنان استعفای وی پس گرفته شود.
این روزها هم شاهدیم كه دولت انگلیس در بالاترین سطح با سیاست رئیس جمهوری آمریكا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت مخالفت كرده است و در جهت قطعنامه های شورای امنیت و مواضع كشورهای اروپایی نگرانی و مخالفت صریح خویش را با این تصمیم اعلام نموده است.
اینها همه زمینه های امیدی است برای ما و اینكه با تداوم یك سیاست متوازن بدور از فشارهای یكجانبه ی عربستان سعودی، انگلیس میتواند قدمهای مثبتی در منطقه بردارد.
وی اضافه كرد: به طور قطع این مسائل در سفر آقای جانسون به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت و امیدواریم بتواند در تحولات منطقه نقش مثبت ایفاد كند.
وی درباره برنامه ها و دیدارهای آقای جانسون به ایران اظهار داشت: وی در صدر یك هیات سیاسی و اقتصادی به ایران سفر می كند و طبیعتا درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه ای با مقامات كشورمان گفت وگو و تبادل نظر خواهد نمود.
سفیر كشورمان درباره روابط اقتصادی بین دو كشور اظهار داشت: در حوزه روابط بانكی در حوزه ی اجرای برجام انتقادها و ایرادهایی نسبت به برخی كاستی و محدودیت در حوزه اقتصادی و بانكی داریم كه به طور تفصیلی با آقای جانسون بررسی می گردد.
وی اضافه كرد: در كنار آن در مورد شناسایی حوزه هایی كه امكان ارتقاء همكاریهای مشترك در زمینه های اقتصادی وجود دارد نیز میان دو طرف گفتگو و تبادل نظر خواهد شد.
بعیدی نژاد اظهار داشت: در ماه های اخیر تحركات خوبی در زمینه همكاری ها اقتصادی های دوجانبه شكل گرفته و ما در نخستین اقدام بعد از برجام توانستیم طلب خویش را به میزان حدود 3 میلیارد یورو كه به دلیل تحریم شركت ملی نفت از جانب
اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود از شركت شل دریافت كنیم.
وی با اشاره به وجود یك میدان گازی متعلق به شركت ملی نفت ایران نام روهام اظهار داشت: همكاری های مشترك در این باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی میان دو طرف برقرار شده است و اخیرا شركت بی پی اعلام كرده كه می خواهد بخشی از سهام خویش را به یك شركت دیگر واگذار كند كه برخی مباحث مربوط به تحریم های آمریكا را تولید می كرد كه اینها ماه ها است كه این مورد را در دست پیگیری داشته اند تا مشكلی برای ادامه كار این میدان گازی پیش نیاید. هم اكنون همكاری های دو طرف به شكل عادی در جریان است و این نمونه ای از همكاری خوب شركت ملی نفت ایران و شركت بی پی است.
بعیدی نژاد اضافه كرد: مذكرات خوبی با شركت شل برای توسعه میدان های مشترك نیز در جریان است و چنانچه پیشنهادهای خوب و مورد قبول به ایران عرضه شود می توان همكاری ها را در این زمینه افزایش داد.
وی اضافه كرد: شل اعلام نموده است كه برنامه دراز مدت برای همكاری های اقتصادی با ایران دارد و اخیرا دفتر خویش را در كشورمان فعال و اعلام آمادگی كرده است تا فعالیت خویش را در ایران توسعه دهد.
به غیر از زمینه ی سنتی نفت و گاز، وی با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان با وزارت نیروی ایران گفت این قرارداد در مسیر اجرایی قرار گرفته و طبق برنامه زمان بندی شده پیش می رود.
وی ارزش قرارداد ساخت این نیروگاه را 600 تا 800 میلیون پوند اظهار داشت. در ادامه وی افزود: اخیرا یك تفاهم نامه برای تولید مراكز درمان سرطان با یك شركت معتبر انگلیسی به نام اینترنشنال هاسپیتال گروپ به ارزش یك میلیارد و 800 میلیون یورو امضاء شده و مقدمات آن در حال اجرا می باشد و می تواند در حوزه بهداشت و سلامت باعث همكاری های خوب دو طرف شود.
بعیدی نژاد در حوزه ساخت بیمارستان با همین شركت اظهار داشت كه مذاكرات اولیه انجام شده و این علاقه مندی در میان آنها وجود دارد كه از دانش خود برای ساخت و تجهیز بیمارستان در ایران استفاده كنند كه مباحث فنی میان دو طرف در جریان است.
وی اظهار داشت: همچنین شركت جی اس كی كه یكی از بزرگترین شركت های دارویی جهان است در حال عبور از مراحل نهایی ثبت در ایران است و می خواهد به طور مستقیم در ساخت و دارو و واكسن با ایران همكاری كند كه مورد استقبال وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته و انتظار می رود كه در آینده نزدیك قراردادهای لازم در این باره منعقد شود.
بعیدی نژاد اظهار داشت: پیگیری ساخت یك ورزشگاه بزرگ در ایران واجرای طرح ها در زمینه های دیگر نیز در جریان است و این نشان داده است كه شركت های انگلیسی با شوق و علاقه آماده سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی درباره فضاسازی رسانه های انگلیسی در مورد ارتباط این سفر با افراد دو تابعیتی زندانی در ایران اظهار داشت: باتوجه خیلی خاصی كه افكار عمومی انگلیس نسبت به افراد دو تابعیتی زندانی در ایران دارند طبیعی است كه دولت انگلیس در مذاكرات دو طرف به این مورد اشاره نموده و انتظار دولت و مردم انگلیس برای آزادی نازنین زاغری و آقای فروغی را با طرف ایرانی مطرح كند.
همانگونه كه اطلاع دارید خانم زاغری فرزند كوچكی دارند كه دور از ایشان و نزد پدر و مادر ایشان در ایران زندگی می كنند و آقای فروغی هم كه حدود 80 سال دارند با بیماری چشمی مواجهند و طرف انگلیسی همواره این مورد را مطرح كرده است كه با عنایت به نیاز به مراقبت های بیشتر از این دو خانواده، آنها مشمول عفو و رافت اسلامی واقع شوند.
وی اضافه كرد: در مقابل، مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران توضیح داده اند كه در ایران این افراد بدلیل پرونده امنیتی زندان هستند و رویه های قانونی دادگاه آنها بصورتی كاملا صحیح همچون با امكان دسترسی آنها به وكیل طی شده است و احكامی كه برای آنان صادر شده بعد از طی مراحل دادرسی قضایی بوده است و چنانچه این افراد بخواهند آزاد شوند باید این درخواست از جانب مقامات قضایی بررسی شود.
وی اضافه كرد: در ایران عفو و آزادی افراد زندانی تابع قوانین و مقرراتی است همچون اینكه فرد باید یك سوم از مدت محكومیت خویش را طی كرده باشد و دچار شرایط خاصی باشد و اولیای زندان هم احساس كنند كه آن فرد نسبت به جرمی كه مرتكب شده متنبه شده و می خواهد زندگی جدیدی را شروع كند. اما احراز این موارد همه تحت قواعد و مقرراتی است كه بایستی توسط قوه قضایه بررسی و شرایط لازم احراز شوند و در این صورت است كه رافت اسلامی شامل حال این افراد خواهد شد. اما این احراز مستلزم سپری شدن روند قضایی و حقوقی است.
وی اضافه كرد: به طور كلی وزارت خارجه ما بعد از هر بار طرح این خواسته ها از سوی طرف انگلیسی این توضیحات را به آنها عرضه داده است. در عمل هم گزارش های مربوطه به قوه قضاییه ارسال شده است كه این خواسته ها از جانب دولت انگلیس برای عفو و بخشش آنها وجود دارد. این خواسته در قوه قضاییه ایران در حال بررسی است و تا این لحظه هنوز نتیجه نهایی درباره آن گرفته نشده است.
با توجه به اینكه جانسون در حاشیه دیدارهای سازمان ملل و دیگر ملاقات ها این مورد را مطرح كرده اند طبیعی است كه در این سفر هم آن را مطرح كنند.
اینكه رسانه ها در انگلیس تلاش می كنند تا مبحث سفر جانسون را به این مورد خاص محدود كنند به طور قطع غیر واقعی است. خود آقای جانسون هم كه بر پیچیدگیهای حقوقی مبحث آگاهی كامل دارند بر این امر واقف هستند كه در جریان سفر ایشان اقدام فوری خاصی در مورد آزادی این دو نفر متصور نیست چون مبحث در نظام قضایی ایران در حال بررسی است و فرایند آن بایستی طی شود.
اما روابط ایران و انگلیس بسیار فراتر از مبحث زندانی دو تابعیتی ها است و این مورد تنها یكی از مواردی است كه در جریان سفر ایشان مطرح خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس درمورد نتایج پیگیری های به عمل آمده برای دریافت مطالبات مربوط به قرارداد تسلیحاتی با انگلیس اظهار داشت: این پرونده با ابعاد حقوقی گسترده سال ها است كه توسط تیم حقوقی ایران پیگیری می گردد و روند طبیعی خویش را طی می كند و بر مبنای شواهد و اطلاعات به دست آمده، این پرونده در مراحل نهایی است كه با حل آن یكی از طولانی ترین اختلافات حقوقی دو طرف تسویه خواهد گردید.
وی با اشاره به فضاسازی رسانه های انگلیسی و پیوند دادن این مورد با زندانیان دو تابعیتی در ایران تصریح كرد: این كاملا خلاف واقعیت است. این دو بحث، دو موضوعی هستند كه هیچ ارتباطی با یكدیگر ندارند. چنانچه توضیح داده شد دعاوی حقوقی ایران درباره پرونده تسلیحاتی موضوعی 45 ساله است و مسیر طولانی طی كرده و حدود دو دهه است در دادگاه ها پیگیری شده است و ابعاد بسیار پیچیده ای در این پرونده وجود داشته است كه از جانب دادگاه و وكلا بررسی شده است و هیچ ارتباطی به بحث زندانیان دو تابعیتی كه موضوعی نسبتا جدید میباشد ندارد.
52311

1396/09/17
23:09:57
5.0 / 5
4485
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین