درخواست دبیركل سازمان ملل درباره ی برجام

درخواست دبیركل سازمان ملل درباره ی برجام خشكشوئی آنلاین درخواست دبیركل سازمان ملل درباره‌ی برجام


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیر كل سازمان ملل در گزارشی كه به شورای امنیت این سازمان عرضه داد، اظهار داشت: برجام همچنان بهترین راه برای تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است. گوترش با اشاره به اینكه رد پایبندی ایران به برجام از جانب ترامپ در 21 مهرماه تردید چشمگیری درباره آینده این توافق به وجود آورد، اضافه كرد: مطمئن شده ام آمریكا متعهد شده است كه هم اكنون در برجام بماند. دبیر كل سازمان ملل با استقبال از حمایت دیگر طرف های توافق هسته ای همچون چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا از برجام، آمریكا را ترغیب كرد كه به تعهداتش در این توافق پایبند بماند. گوترش همینطور اخطار داد كه آمریكا پیش از هر اقدام دیگری در این رابطه، تاثیرات گسترده آن را در منطقه در نظر بگیرد.
وی همینطور ایران را به ملاحظه هوشیارانه نگرانی های دیگر طرف های این توافق ترغیب می كنم. دبیر كل سازمان ملل با اشاره به اینكه این سازمان در حال مطالعه قطعات باقی مانده از موشك های شلیك شده از یمن به «ینبع» و ریاض در عربستان است، به نامه هایی از جانب كشورهای مختلف درباره ماهواره بر سیمرغ كه روز 5 مردادماه سال جاری شلیك شد، اشاره كرد. گوترش اظهار داشت: فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده در نامه ای به سازمان ملل در 7 مرداد گذشته مدعی شدند كه ماهواره بر سیمرغ در صورت پیكربندی به شكل موشك بالستیك قادر است سلاح های هسته ای حمل كند.
گوترش در عین حال اضافه كرد: روسیه هم در نامه ای به تاریخ 25 مرداد تاكید كرده است كه قطعنامه 2231 شورای امنیت ایران را تنها 'دعوت' به خودداری از فعالیت های موشكی كرده و منعی در كار نیست.
وی همینطور به موضع ایران در این باره اشاره كرد و اظهار داشت: تهران پرتاب این موشك را 'بخشی از فعالیت علمی و فنی مربوط به استفاده از فناوری های فضایی' دانسته است. به قول گوترش، شورای امنیت مبحث پرتاب ماهواره بر سیمرغ را در 17 شهریورماه بررسی كرد و هیچ اجماعی میان اعضا درباره نوع ارتباط این پرتاب با قطعنامه 2231 این شورا نبود. وی به ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص وجود علامت ستاره داود روی موشك بالستیك قائم كه 23 آبان ماه از جانب ایران شلیك شد اشاره كرد و اظهار داشت كه تهران این ادعا را 'دروغ محض' دانسته است.
گوترش همینطور تصریح كرد كه ایران تصریح كرده كه قابلیت های نظامی این كشور همچون موشك های بالستیك آن برای حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده و بنابراین خارج از صلاحیت قطعنامه مزبور است. 5252

1396/09/25
13:38:39
5.0 / 5
5477
تگهای خبر: هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین