مروری بر پرونده ۹۰ساله بافت های فرسوده؛

بافت فرسوده از وعده طرح های مختلف تا امید به مسكن امید

بافت فرسوده از وعده طرح های مختلف تا امید به مسكن امید خشكشوئی آنلاین: فرسودگی بافت های شهری امروزه به معضلی تبدیل گشته كه اغلب شهرهای كشور با آن روبرو هستند؛ سهم دولت از نوسازی بافت های فرسوده با عنایت به حجم پایین زمین هایش و بودجه های عمرانی، پایین است. شهرداری ها هم اگر توان مالی داشته باشند، در اغلب مواقع به صورت مقطعی طرح هایی را اجرایی كرده اند؛ بدین سان به نظر می رسد تنها تصمیمات دولتی برای ترغیب بخش خصوصی می تواند كلید قفل این معضل باشد.


طی سال های گذشته هم طرح های زیادی بویژه توسط شهرداری ها اجرا شده كه نتوانسته گره از مشكل بافت های فرسوده باز كند؛ شاید با طرح جدید دولت با نام مسكن امید این دفعه امید شهروندان ساكن این بافت ها به سرانجام برسد.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، بافت های فرسوده تنها مختص به ایران نیست و چرخه تغییرات شرایط كالبدی، اجتماعی و زیست محیطی شهرها سبب شده این پدیده به معضلی برای تمام شهرهای جهان تبدیل شود؛ معضلی كه كانون مخاطره به حساب می آید و با عنایت به تراكم جمعیت در این بافت ها علی رغم دسترسی محدود به خدمات شهری، جمعیت بیشتری نسبت به سایر بافت های شهری در آن زندگی می كنند كه دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و خدمات آموزشی برای آنها امكان پذیر نیست، زیرا ورود وسایل نقلیه، تامین ایمنی بافت و امنیت انسان های درون بافت غیرممكن است. در حقیقت دسترسی ساكنان به خدمات شهری ناممكن و یا به شدت با محدودیت مواجه می باشد.
بافت های فرسوده در تهران مساحتی بالغ بر ۴۴۰۰ هكتار را شامل می شوند، به عبارت دیگر بیش از پنج درصد از مساحت شهر تهران را بافت های فرسوده شهری دربر می گیرد كه ۳۵ درصد از بافت مسكونی را شامل می شود؛ بدین سان كه منطقه ۱۰ حدود ۵۳ درصد، منطقه ۱۲ حدود ۳۷ درصد، منطقه ۱۷ معادل ۷۰ درصد و منطقه ۱۱ معادل ۲۸ درصد از بافت مسكونی شان را بافت های فرسوده شامل می گردد.
اما سال ها این مسئله در سایه غفلت دولت و مدیریت شهری بی توجه مانده است و هریك دیگری را مسئول نوسازی معرفی می كنند تا جایی كه مجتبی شاكری - عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذكری با اشاره به اینكه چندین میلیون پایتخت نشین در بافت فرسوده ساكن هستند، اظهار داشت: تنها رسیدگی به بافت فرسوده منطقه ۱۲ كافی نیست، نباید از بافت فرسوده سایر مناطق تهران غافل شویم. باید چند درصد از بودجه شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده اختصاص داده شود.
طی ۱۰ سال اخیر بارها و بارها طرح هایی برای نوسازی بافت های فرسوده توسط شهرداری تهران عرضه شده است و برای مالكان این بافت ها بسته های تشویقی تعریف شده، اما به علت نبود هماهنگی و تعامل میان شهرداری و دولت هر بار مالكان عطای نوسازی را به لقای آن بخشیده و ترجیح داده اند در همان خانه قدیمی زندگی كنند. شاید اگر روند نوسازی از ۱۰ سال قبل با جدیت دنبال می شد، امروز مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران اعلام نمی كرد كه در این حوزه عقب ماندگی زیادی داریم.


از ۱۹ بهمن ماه سال قبل با دستور رییس جمهور عزم دولت برای نوسازی بافت های ناكارآمد جدی شد، اما در شرایط فعلی پروژه های دولتی دچار فقر بودجه ای شده اند. بنا به اذعان برخی كارشناسان و حتی مسئولان دولتی، بودجه عمرانی در سال ۱۳۹۷ به سمت صفر میل می كند؛ چون كه عمده مخارج دولت در نظام توزیعی صرف می گردد. در این شرایط برنامه ریزی برای احیای ۱۴۰ هزار هكتار بافت فرسوده در كل كشور كه معادل دو برابر مساحت شهر تهران است با مصائب جدی مواجه شده و مهم ترین برنامه دولت با عنوان بازآفرینی شهری "امید" برای اجرا، چالش هایی را فراروی خود می بیند.
بانك ها برای تقویت بخش خصوصی تسهیلات دارای بهره هشت درصد نوسازی در بافت های فرسوده ارائه می دهند و بر مبنای دستور رییس جمهور مقرر است به شش درصد برسد. همینطور نرخ سود اوراق مسكن در بافت فرسوده از ۱۷.۵ درصد به ۱۶ درصد با افزایش مدت بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال رسیده است.
اما بخش خصوصی به علت عدم توجیه سرمایه گذاری، هنوز رغبت چندانی برای ورود به این مورد نشان نداده است. بعضی بانك ها هم بنا به قول میرصادقی - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همكاری لازم را انجام نمی دهند. دستورالعمل هایی كه با سیاست های كلی نظام بانكی و چشم اندازهای حاكمیت در نوسازی بافت فرسوده تناقض داشته و سبب روندهای طولانی و گاها كند اداری به خصوص در سطح شعب می شود، از عمده مشكلات سازمان نوسازی با بانك های عامل است. همزمان با یك تغییر مدیریتی در بازآفرینی شهری، برنامه های نوسازی وارد فاز اجرایی شده است. روز دوشنبه ۷ اسفندماه با حكم عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری كه از ۱۴ شهریورماه سمت سرپرستی شركت عمران و بهسازی شهری را بر عهده دارد، رسما بعنوان مدیرعامل این شركت و معاون وزیر منصوب گردید.

از طرفی كل زمین های دولتی و شهرداری ها در بافت های فرسوده به بیش از ۲ درصد نمی رسد. ازاین رو كارشناسان می گویند باید مدیریت هوشمندانه ای در واگذاری این زمین ها صورت گیرد. هدفی كه مجلس برای دولت تعیین كرده این است كه تا آخر برنامه ششم حدود نیمی از بافت های ناكارآمد، نوسازی شود كه ۱۲۳ تریلیون تومان بودجه نیاز دارد و بخش خصوصی می تواند با حضور موثر در این بافت ها، این بازار بزرگ را به خود اختصاص دهد.
اعلام آمادگی بیش از ۹۰ شركت برای مشاركت در طرح مسكن امید

رضا میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بعنوان متولی اجرای این طرح در پایتخت درباره ابعاد این طرح عنوان كرد: آنچه واضح است ما برای بافتی كار می نماییم با نیت فقرزدایی، یعنی فقط ساخت وساز نیست. به لحاظ اجتماعی تغییر رویه است. ما مقرر است این بافت ها را كه عموما دچار مشكلات اقتصادی و اجتماعی هستند، ساماندهی نماییم. ساماندهی سال ها است شروع شده، قانون شده اما جلو نمی رود، چون بخش عمده آن به باورها بازمی گردد.
وی با تاكید بر عزم شهرداری تهران و دولت برای نوسازی بافت های فرسوده و عرضه تسهیلات به سرمایه گذاران در این حوزه تصریح كرد: تابحال بیش از ۹۰ شركت برای مشاركت در طرح مسكن امید اعلام آمادگی كرده اند.
وی با بیان این كه باورهای سیاستگذاران در این حوزه یك مقدار اشتباه بوده است، می گوید: در طرح جدید برخلاف روش های استفاده شده در سال های گذشته، برای نوسازی بافت فرسوده باید به صورت مینیاتوری كار جلو رود؛ به این معنا كه نسخه هر محله باید با لحاظ موضوعات اجتماعی و اقتصادی طراحی و مشخص شود در قالب مهندسی ارزش كه چه سوبسیدی عرضه می گردد و چه چیزی برداشت می شود؛ چراكه یكی از دلایلی كه در محدوده بافت فرسوده، پیشرفت پروژه های نوسازی كند است این است كه اولا توجیه اقتصادی ندارد، دوم آنكه پیچیده است و با بافت اجتماعی مردم سر و كار داریم.


طرح مسكن امید بهترین فرصت برای نوسازی بافت های فرسوده
مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم در گفتگو با ایسنا و در تشریح جزئیات طرح مسكن امید با تاكید بر اینكه طرح مسكن امید بهترین فرصت برای بازسازی بافت های فرسوده است، اظهار داشت: با امكاناتی كه فراهم شده به نظر می رسد كه تا كنون برای نوسازی بافت های فرسوده فرصتی بهتر از این فرصت وجود نداشته است.
وی در مورد تفاوت طرح مسكن امید با سایر طرح های تشویقی نوسازی بافت های فرسوده كه ظرف سال های گذشته توسط شهرداری تهران عرضه شده است، اظهار داشت: تفاوت های عمده ای میان طرح مسكن امید و طرح های عرضه شده گذشته وجود دارد. آنچه حائز اهمیت است آمادگی شهرداری تهران برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است؛ برای مثال، عرضه زمین از سوی شهرداری تهران بعنوان سرمایه اولیه یكی از اقداماتی است كه به صورت جد پیگیری می شد؛ درحالی كه در گذشته این سطح از آمادگی برای پرداخت تسهیلات در شهرداری تهران وجود نداشته است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به پیگیری های شخص رییس جمهور برای نوسازی بافت های فرسوده اشاره نمود و اضافه كرد: حمایت رییس جمهور و همه مجموعه دولت از این طرح و از جانب دیگر دستوری كه به بانك ها داده شده تا نهایت همكاری را با سرمایه گذاران داشته باشند، همگی مسیر توسعه نوسازی بافت های فرسوده را تسهیل می كند. نظام مهندسی هم قبول كرده است در طرح مسكن امید مشاركت داشته باشد. ازاین رو با امكاناتی كه فراهم شده به نظر می رسد كه تا كنون برای نوسازی بافت های فرسوده فرصتی بهتر از این فرصت وجود نداشته است. احساس می گردد كه هم اكنون حوزه مسكن دچار خیزشی شده و رو به رشد است، بنابراین ورود و سرمایه گذاری در این بخش در آینده متضمن فواید اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

سیدمیثاق اختر - ایسنا


1397/01/05
12:33:30
5.0 / 5
4627
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین