آصفی: آمریكا می خواهد ایران را وادار به امتیازدهی كند

آصفی: آمریكا می خواهد ایران را وادار به امتیازدهی كند خشكشوئی آنلاین آصفی: آمریكا می خواهد ایران را وادار به امتیازدهی كند


زهره نوروزپور: مقامات آمریكایی می گویند جنگنده های اف۱۵ اسرائیلی عامل حمله اخیر به دو پایگاه نظامی در سوریه بوده اند. هفته گذشته بر اثر حمله به دو پایگاه نظامی در نزدیكی حما و حلب سوریه چندین نفر مستقر در این پایگاه ها كشته شدند. دلایل و تفاسیر زیادی پیرامون چرایی این عملیات از جانب ناظران می گردد. خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا آصفی، سفیر پیشین ایران در امارات عربی متحده در این باره گفت وگو كرده است كه در ادامه می خوانید: آیا حملات رژیم صهیونیستی به سوریه پاسخی به نشست سه جانبه سه كشور ایران تركیه و روسیه در مسكو بود؟
اصولا رژیم صهیونیستی درصدد تولید بحران در منطقه است. از هر فرصت و فضایی هم استفاده می نماید. چون سوری ها دست بالاتر را در میدان عمل را دارند آنها در تلاش هستند كه این ابتكار عمل را از سوریه بگیرند و توجه را به یك دشمن دیگر جلب كنند، با این هدف كه یك فضای تنفس و تحرك را برای مخالفین و گروههای تروریستی همچون داعش و امثال ان در سوریه فراهم نمایند. البته نشست وزرای خارجه سه كشور در روسیه هم می تواند از دیگر انگیزه ها باشد، به علت اینكه آمریكا در سوریه بعنوان یك كشور منفعل و حاشیه ای مطرح است و رسانه های غربی هم اذعان میكنند كه ابتكار عمل در سوریه، توسط ایران، روسیه صورت می گیرد.
لذا این موشك پراكنی می تواند پیامی باشد در خصوص اینكه اگر ما ایجابی نمی توانیم كمك نماییم، سلبی تخریب می نماییم و مشكل تراشی می نماییم. ازاین رو بی ارتباط به نشست موفق اخیر در روسیه نیست. سفر وزیر خارجه آمریكا به منطقه همزمان با این اتفاق را چگونه ارزیابی می كنید؟
پمپئو وزیر خارجه جدید امریكا هفته گذشته نخستین سفر خودش را به منطقه انجام داد، عربستان، سرزمین اشغالی و اردن، به نظرم سفر وی به این مفهوم است كه امریكا به متحدین خود توجه دارد و می خواهد به انها اطمینان لازم را بدهد كه كنار انها خواهد بود، پمپئو پیش از اینكه كارش را شروع كند اعلام نموده بود كه در نخستین سفر خود به دیدن مسولان رژیم صهیونیستی می رود و ان جمله معروف را اظهار داشت كه نتانیاهو همیشه در قلب من است و بهترین دوست اوست. علاوه بر این اقای پمپئو در صدد این است كه محور امریكا، اسرائیل و عرستان را فعال تر كند و با این سه كشور در منطقه بتواند كار كند. به علت اینكه در هیچ زمانی امریكا تا این حد در منطقه منزوی نبوده است. از یكی دو كشور مرتجع كه بگذریم عملا كشورهای منطقه از آمریكا فاصله گرفته اند. تركیه، پاكستان و كشورهای دیگر هم همین طور... بنابراین برای تقویت محور امریكایی، سعودی و صهیونیستی است و در كنار آن تلاش می كند تشدید فشار به جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد. به نظر شما این سفر و اظهارات پمپئو ارتباطی به حمله موشكی اسرائیل به پایگاه T4 دارد؟
توجه كنید كه موشك پراكنی رژیم صهیونیستی به سوریه، همزمان با این سفر بود، یعنی كاملا روشن است كه امریكایی ها درصدد تولید نا امنی، بی ثباتی و آتش افروزی در منطقه و تشدید بحران هستند. به خاطر اینكه مسائلی مانند یمن و سوریه را سرپوش بگذراند و از این رهگذر بتوانند بیشتر از گذشته عربستان را سركیسه كنند. نشست فلسطینی ها همزمان با سفر پمپئو به اردن چگونه ارزیابی می كنید؟
همزمانی این مساله با نشست فلسطینی ها به این معناست كه امریكایی ها می خواهند مخالفت خودشان را با تحركات فلسطینی ها برای احقاق خودشان نشان دهند. همین طور هم پیمانی خودشان را با رژیم صهیونیستی ثابت كنند. به خصوص اینكه گفتند در ماههای اینده مبحث انتقال سفارت امریكا به بیت المقدس عملی خواهد شد. بنابراین این سفر را می توان در خلال تولید مشكل و فاصله انداختن بین گروههای مختلف فلسطینی و تحت تاثیر قرار دادن این گفتگو قرار داد. پمپئو در عربستان در كنار همتای سعودی خود اهداف آمریكا ضد ایران را برشمرد و به سعودی اطمینان داد كه در كنار آنهاست. به نظر شما رویكرد ایران و دیپلماسی سازنده كشورمان در قبال این دو وزیر به چه ترتیبی باشد كه بهترین منفعت را از این بازی كسب كنیم؟
امریكایی ها در صدد این هستند كه با این پیوندها ایران را به امتیاز دهی وادار كنند. چه در برجام چه موضوعات دیگر، كما اینكه اقای مكرون هم در گفتگوهایش به آن اشاره كرده بود. البته الان برای امریكایی ها موقعیت مناسبی است كه از این ولیعهد بی سواد و ناپخته سعودی استفاده كنند و حداكثر بهره بردای مالی را به عمل بیاورد. بنابراین در این مقطع دوكار باید بكنیم اول اینكه با شركا و دوستانمان افشاگری روشنگرانه نماییم، از دیپلماسی عمومی حداكثر امكان و ظرفیت استفاده نماییم. در كنار ان مواضع قاطع، محكم و غیرقابل سازش را چه در گفتگو ها چه در تریبون های علنی بیان نماییم. امریكایی ها اگر احساس كنند كه فشار های آنها جواب می دهد، این وضعیت را با اقدامات بیشتر تشدید می كنند. در حالیكه اگر متوجه بشوند كه این فشار و تهدید ها نتیجه ای جز به خطر افتادن منافع انها ندارد در رویكرد خودشان تجدید نظر میكنند.

52310

1397/02/15
11:40:34
5.0 / 5
4398
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین