استرس چه بلایی بر سر شما می آورد؟

استرس چه بلایی بر سر شما می آورد؟ خشكشوئی آنلاین: رئیس یك مركز روانی جامع توانبخشی در گیلان گفت استرس، باعث اختلال در سلامت روانی خانواده می گردد و نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده ها، جامعه و سازمان هایی كه دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است.


دكتر رضا بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: هرگونه اختلال كه سلامت روانی و آرامش جسمی افراد را بر هم بزند استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می دهد كه بدن باید كارهایی بیش از اندازه توانایی خود انجام دهد. نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده ها، جامعه و سازمان هایی كه دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است.
وی با اشاره به تاثیر استرس بر جامعه، اضافه كرد: خسارات اجتماعی ناشی از استرس تابحال بسیار بالا بوده، به صورتی كه همچنان سیر صعودی خویش را طی می كند. جامعه، هزینه های خدمات اجتماعی (همچون عرضه خدمات پزشكی برای افرادی كه در اثر استرس شدید دچار بیماری می شوند، حقوق بازنشستگی زود هنگام برای افرادی كه به دلیل بیماری های ناشی از استرس شدید از كار افتاده اند و هزینه های معلولیت ناشی از حوادث كه به دلیل استرس بالا به وجود آمده اند مانند تصادفات) را متحمل می شود؛ علاوه بر آن استرس اغلب مردم را تند مزاج می كند و این امر روی كیفیت كلی زندگی افراد تأثیر می گذارد.
بهشتی در مورد تأثیر استرس بر محیط كار، اظهار داشت: سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه های ناشی از عواقب استرس محیط كار می گردد كه می توان به كارگریزی (غیبت از كار) و كاهش میزان عملكرد افراد اشاره نمود كه در محل كار خود تنها حضور جسمی دارند، بنابراین هر چیزی كه بتواند از تأثیرات مخرب استرس بكاهد، كارگران را شادتر و شركت ها را ثروتمندتر می كند.
وی با اشاره به اینكه استرس می تواند روی تمام بدن بویژه روی سیستم قلبی و تنفسی تاثیر مخرب بگذارد، اظهار داشت: استرس بلند مدت، یكی از شایع ترین علل بیماری هایی مانند فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی، شناخته شده است.
رئیس مطب پزشكی امام صادق(ع) رشت خاطرنشان كرد: امروزه اعتقاد بر این است كه استرس بلندمدت می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری های روحی – روانی را افزایش دهد و همینطور تغییرات رفتاری كه به واسطه استرس تولید می شوند با كاهش میزان مشخص سلامت جسمی ارتباط دارند كه همچون این تغییرات افزایش و زیاده روی در مصرف مواد مخدر است.
استفاده از آرام بخش ها، درمان واقعی استرس نیست
این پزشك متخصص افزود: وقتی تحت تأثیر استرس بسیار بالا قرار داریم، خطر وابستگی به مواد مخدر بسیار بالا می رود كه این امر سبب اختلال در روابط شخصی فرد می شود، به گونه ای كه رفتار شخص در منزل و محیط كار بسیار پرتنش و استرس زا خواهد شد. داروهای مجاز همچون آرام بخش ها باآنكه در كوتاه مدت سبب از بین بردن علائم نگرانی می گردد اما مصرف مداوم آن اعتیاد آور است و تأثیرات جانبی مثل عدم تمركز، هماهنگی ضعیف دستگاه های بدن و حتی گیجی را به همراه دارد.
بهشتی با تاكید بر اینكه استفاده از آرام بخش ها، درمان واقعی استرس نیست، اظهار داشت: زندگی بدون استرس امكان پذیر نیست بنابراین مهم این است كه با اتخاذ شیوه های مناسب، میزان استرس را به حداقل برسانید.
وی با اشاره به اینكه استرس، باعث اختلال در سلامت روانی خانواده می شود، تصریح كرد: آمار بالای طلاق در جوامع غربی بیشتر به دلیل میزان استرس بالا در محیط كار است، بویژه مكان هایی كه دو همكار تمام وقت با یكدیگر مشغول كار هستند، چنانچه كار بسیار مشكل باشد یا موقعیت شغلی فرد در خطر باشد، تمام انرژی او صرف مقابله با استرس محیط كار می گردد و دیگر انرژی مثبتی برای خانواده و دوستان باقی نمی ماند. چنانچه فرد شاغل دارای فرزند باشد، استرس می تواند سبب تولید تضاد بین نگهداری كودكان و حفظ شغل شود چونكه نگهداری كودك مستلزم صبر، حوصله و بردباری والدین است، در حالیكه والدین، انرژی مثبت خویش را در محیط كار از دست داده اند؛ همین امر باعث استرس مضاعف والدین خواهد شد به گونه ای كه گاه به تصمیم های غلط مانند جدایی از یكدیگر، جدا كردن كودك از خود و... روی می آورند.
رئیس مركز روانی جامع توانبخشی فجر آرامش دكتر بهشتی در مورد ارتباط استرس و عدم سلامت روانی اظهار داشت: بروز اختلالات روانی همچون اضطراب و وسواس، با تجمع دراز مدت استرس افزایش می یابد و نگرانی ها می تواند به حدی برسد كه با علائم ظاهری مانند ترس و احساس درد جسمی بروز كند كه امكان دارد با حمله قلبی اشتباه گرفته شود. افرادی كه تحت استرس بلندمدت هستند بیشتر در معرض ترس های بی دلیل، تغییرات مزاجی و اضطراب می باشند، حتی امكان دارد یأس و ناامیدی، عصبانیت و تندمزاجی را هم تجربه كنند.
تاثیرات مخرب استرس روی تصمیم گیری افراد
رئیس مطب پزشكی امام صادق(ع) با اشاره به اینكه افرادی كه دچار استرس هستند، برای رهایی از استرس به رفتارهای مخرب روی می آورند كه این رفتارها برای آنها، همكاران و جامعه بسیار گران تمام می شود، اظهار داشت: این افراد دچار عدم تعادل رفتاری و آشفتگی فكری می شوند كه سبب كاهش اعتماد به نفس می گردد و در نتیجه آن، مشكلات روحی جدی تری همچون یأس بوجود می آورد.
وی با اشاره به تاثیرات مخرب استرس روی تصمیم گیری افراد، اضافه كرد: افرادی كه تحت استرس هستند، به سرعت توانایی خویش را برای اتخاذ تصمیم درست از دست می دهند، بویژه زمانی كه اعتماد به نفس خویش را از دست داده باشند. استرس روی سلامت فردی، خانواده، شغل و سایر جوانب زندگی انسان تأثیر می گذارد. افرادی كه از استرس مزمن (مداوم و طولانی) رنج می برند امكان دارد با علائم جسمی این بیماری مواجه نشوند، بلكه تأثیرات جانبی استرس در آنها بروز كند؛ تصمیمات غلطی كه در محیط كار و خانه گرفته می شود، امكان دارد به حادثه، دعوا، ضرر مالی یا حتی از دست دادن شغل منجر شود.
بهشتی با تاكید بر اینكه افراد توجه نمایند كه استرس می تواند كشنده باشد در همین راستا ژاپنی ها به صورت رسمی یك حالت مشخص به نام «كاراشی» دارند كه به مفهوم «مرگ از كار زیاد» است، دارند، اظهار داشت: استرس مزمن نباید نشانه ضعف شخصیتی فرد به حساب آید. استرس قابل انتقال است، زندگی و كار با افرادی كه دچار استرس هستند بسیار تنش زا است؛ استرس بر اثر عواملی چون فشار بالای زندگی، محدودیت های شدید، عدم حمایت خانواده و همكاران تولید می گردد.
وی تصریح كرد: خسارات اجتماعی ناشی از استرس بسیار بالاست و در صورتیكه همچنان سیر صعودی خویش را طی كند، بار هزینه های خدمات اجتماعی همچون عرضه خدمات پزشكی برای افرادی كه در اثر استرس شدید دچار بیماری می شوند، حقوق بازنشستگی زود هنگام برای افرادی كه به دلیل بیماری های ناشی از استرس شدید از كار افتاده اند و هزینه های معلولیت ناشی از حوادث كه به دلیل استرس بالا به وجود آمده اند، مانند تصادفات بر جامعه تحمیل می گردد.
استرس بلند مدت، یكی از شایع ترین علل بیماری فشار خون و سایر بیماری های قلبی است
بهشتی با اشاره به اینكه استرس اغلب مردم را تند مزاج می كند و این امر بر روی كیفیت كلی زندگی افراد تأثیر می گذارد، اظهار داشت: سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه های ناشی از عواقب استرس محیط كار می گردد كه می توان به كارگریزی و كاهش میزان عملكرد افراد اشاره نمود. به هرحال هر عملی كه بتواند از تأثیرات مخرب استرس در جامعه بكاهد، جامعه ای سالم تر و شادتر را به دنبال دارد كه در زمینه های پیشرفت آن جامعه نقش چشمگیری دارد.
رئیس مركز روانی جامع توانبخشی فجر آرامش بیان كرد: استرس بلند مدت، یكی از شایع ترین علل بیماری فشار خون و سایر بیماری های قلبی است، امروزه اعتقاد بر این است كه استرس دراز مدت می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری های روحی و روانی را افزایش دهد و همینطور تغییرات رفتاری كه به واسطه آن تولید می شوند با كاهش میزان مشخص سلامت جسمی ارتباط دارد كه همچون این تغییرات افزایش و زیاده روی در مصرف مواد مخدر است.
وی با اشاره به اینكه كورتیزول یكی از هورمون های بدن است كه توسط غده آدرنال یا فوق كلیه ترشح می شود، اظهار داشت: ترشح كورتیزول در جریان واكنش بدن به استرس، در سطح بالایی صورت می گیرد و هم به علت آن كه كورتیزول مسئول چند تغییر مربوط به استرس در بدن است به آن، هورمون استرس گفته می گردد.
بهشتی خاطرنشان كرد: تحقیقات محققان مبین آن است كه میزان بالای كورتیزول یا هورمون استرس بر مرگ در اثر بروز عوارض قلبی اثرگذار است، چون كه كورتیزول به منظور كمك به بدن برای رفع استرس و بازیابی ثبات بدنی ترشح می شود، اما میزان بالای این هورمون با بروز عوارض قلبی و عروقی همچون سندروم متابولیك كه از علل آن چاقی و فشار خون بالا است، مرتبط می گردد. همینطور این هورمون خطر تصلب شرایین را هم به شدت بالا می برد. وجود سطح بالا و طولانی مدت كورتیزول در جریان خون دارای تأثیر منفی همچون اختلال در عملكرد شناختی، اختلال در عملكرد غده تیروئید، عدم تعادل میزان قند خون، كاهش تراكم استخوان، كاهش بافت عضلات، افزایش فشار خون و تضعیف سیستم دفاعی و واكنش های تحریكی بدن دارد.



1397/05/25
20:29:54
5.0 / 5
4981
تگهای خبر: بیماری , تصادف , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین